Studentkårerna, LUS har inkommit med ett förslag på två pristagare efter en nomineringsprocess. Pristagarna erhåller diplom samt enligt lokalt kollektivavtal en löneförhöjning. Till institutionerna utbetalas dessutom ett bidrag om 25 000 kronor var för att möjliggöra studieresor i tjänsten för pristagarna.
Pristagarna kommer att hyllas vid årshögtiden den 31 januari: Lunds universitets årshögtid 2025
Universitetet beslutar att dela ut Lunds studenters pedagogiska pris för utmärkta lärarinsatser inom undervisningen 2025 till:
- universitetslektor Per Carlsson, Biologiska institutionen, Naturvetenskapliga fakulteten.
- universitetsadjunkt Björn Svensson, Institutionen för informatik på Ekonomihögskolan.
Motivering:
Björn Svensson
studierektor och universitetsadjunkt vid Institutionen för informatik på Ekonomihögskolan. Han är även programchef för det systemvetenskapliga kandidatprogrammet.
Björn var tidig med att på ett konstruktivt och innovativt sätt implementera generativ AI i systemvetarutbildningen. Björn både belyser och skapar förståelse för hur generativ AI är uppbyggt och fungerar, samt hur det kan appliceras i arbetet för att designa informationssystem.
Björn omnämns ofta i studentenkäter för sin exceptionellt goda pedagogiska förmåga. Förutom sin pedagogik nämns Björn återkommande för sitt starka engagemang i studenters lärande. Studenter vid Björns program påpekar att han sätter stort värde vid att vara tillgänglig, både på institutionen under "office hours" liksom i anknytning till föreläsningar. Björn beskrivs ofta av studenter som en inkluderande lärare som aktivt jobbar för ett tryggt och positivt klimat i sitt klassrum.
Läs mer: LUSEM teacher awarded the Lund Students’ Prize for Excellence in Teaching for 2025
Per Carlsson
universitetslektor vid Biologiska institutionen på Naturvetenskapliga fakulteten.
Per beskrivs som en lärare som älskar att undervisa och uppskattar kontakten med studenter samt att lära nya studenter akvatisk ekologi. Per är verkligen en lärare som studenterna kan ge feedback till under sin studiegång, som uppskattar det ännu mer om han får feedbacken i realtid så att han direkt kan göra justeringar för de studenter som är framför honom.
Per beskrivs också som en lärare som, oavsett studenternas bakgrund, respekterar alla och värnar om en inkluderande lärmiljö. Per är fantastisk i att få studenterna engagerade och inspirerade just på grund av att han älskar sitt ämne och brinner för att undervisa.
Läs webbnyheten om Per Carlsson på Biologiska institutionens webbplats.