Årets resvaneundersökning genomfördes i oktober via samverkansprojektet CoAction i Lund och universitetet deltog tillsammans med andra arbetsgivare i Lund med syftet att bidra till att Lund blir klimatneutralt 2030. De undersökta verksamheterna har sammanlagt närmare 30 000 medarbetare. Totalt sett står bilresorna för 37 procent av alla pendlingsresor. På universitetet har runt 22 procent svarat att de tar bilen till arbetet, alltså betydligt lägre än snittet och bäst bland de större verksamheterna.
– Vi ser ett stort engagemang från våra medarbetare i de här frågorna och resvaneundersökningen är ett viktigt underlag i vårt fortsatta hållbarhetsarbete. Vi tror att det finns möjlighet att bli ännu bättre och vi arbetar med en handlingsplan för hållbar mobilitet. Förbättrade cykelvägar till och från campus och bättre gång- och cykelstråk på campus är också viktiga element i den nya campusplanen vi håller på att utarbeta. För att nå ett klimatneutralt Lund 2030 behövs samarbete och goda initiativ, säger Per Mickwitz, vicerektor med ansvar för hållbarhet.
Färdmedelsfördelning vid resor till arbetet för samtliga 21 organisationer
Totalt av de 21 undersökta organisationerna var färdmedelsfördelningen uppdelad enligt: 32 % av resorna till arbetet görs till fots, med cykel eller elsparkcykel, 30 % med kollektivtrafik och 37 % med bil. Färdmedelsfördelningen varierar kraftigt mellan de olika verksamheterna. Bilandelen varierar mellan 14 och 77 %.
Lunds universitets medarbetares färdmedelsfördelning vid resor till arbetet
Av alla de 21 jämförda organisationerna är universitetets medarbetare är bäst på att välja hållbara sätt. 43 % av resorna till arbetet görs till fots, med cykel eller elsparkcykel, 34 % med kollektivtrafik. Bilresor står för 22 % (17 ensam i bil och 5 flera i bilen). De två röda fälten räknas ihop.
Totalt medför universitetets medarbetares pendlingsresor ett 0,342 koldioxidutsläpp på 2 840 ton eller 0,342 ton/medarbetare och år. Det kan jämföras med alla undersökta CoAction-organisationer i undersökningen som har ett totalt utsläpp av cirka 16 000 ton koldioxid fördelat på cirka 0,55 ton per person och år. Siffrorna grundar sig på rest sträcka med olika färdmedel i resvaneundersökningen uppräknat till helår, och med hänsyn tagen till vilket drivmedel som används i bilarna vid pendling, och emissionsfaktorer.
Precis som senaste resvaneundersökning från 2022, finns vissa skillnader mellan våra olika campus. En djupare analys kommer att göras per ort och fakultet i början av nästa år, liksom en genomgång av innehållet i de fritextsvar som lämnats. Totalt sett bedöms svarsfrekvens och antal svar per fakultet ge ett tillräckligt bra underlag för undersökningens syfte.
Resvaneundersökningen visar också att 78 procent tycker det är mycket bra eller bra att universitetet engagerar sig i medarbetarnas resor till arbete och i tjänsten och 86 procent när det gäller tjänsteresorna.
Förslag på förbättringar som skulle fler att välja att pendla hållbart
Det som främst lyftes fram för att underlätta pendling med kollektivtrafik istället för bil är framför allt ett bättre utbud av kollektivtrafik, möjlighet till rabatterad kollektivtrafik som löneförmån och möjlighet att räkna pendlingstid som arbetstid.
Förslag från de som idag kör till jobbet på vad som skulle underlätta cykelpendling, var stöldsäker cykelparkering, laddmöjligheter för elcykel och säkrare cykelväg till arbetet.
40 procent av bilpendlarna svarade att det inte fanns något som skulle kunna få dem att cykelpendla i stället. Bland de som redan tar cykeln till jobbet efterfrågades dessutom cykelparkering under tak och möjlighet till service av cykeln via arbetsgivaren.
Andra förslag som lyftes som kan göra bilförarnas bilpendling mer hållbar, var möjlighet att arbeta på distans oftare, en samåkningsapp och att de byter till en bil med fossilfritt drivmedel vid nästa bilinköp.
- Rapport från resvaneundersökningen CoAction-deltagarna
- Pressmeddelande från CoAction
- CoAction Lund
- Res hållbart till jobbet | Medarbetarwebben
- Resa i tjänsten | Medarbetarwebben
Ny fördjupad analys med detaljer om hur det ser ut på övriga campusorter och per fakultet kommer i januari.