Ny bank för löneutbetalningar

Hand som stoppar in ett kreditkort i en bankomat.

I maj byter Lunds universitet bank för löneutbetalningar, från Nordea till Swedbank. Bankbytet innebär att alla anställda behöver se till att ha ett bankkonto för löneutbetalning registrerat i Swedbanks kontoregister.

För att Swedbank ska ha möjlighet att göra nödvändiga tester inför löneutbetalningen i maj behöver du se till att ha ett bankkonto registrerat i Swedbanks kontoregister senast den 6 april 2023.

Anledningen till att universitetet byter bank för löneutbetalningar är att Riksgälden, statens centrala finansförvaltning, har tecknat ett nytt ramavtal för betalningstjänster utifrån vilket de statliga myndigheterna har behövt avropa nya banker. För Lunds universitets del har avropet resulterat i att universitetet kommer att använda Swedbank under de närmaste åren.

Du behöver inte vara kund hos Swedbank för att registrera ett bankkonto . Du behöver inte heller öppna ett konto i Swedbank. I Swedbanks kontoregister kan du registrera ett konto från vilken svensk bank som helst.

På Medarbetarwebben finns det information om hur registrering av bankkonto för lönekonto går till.

Ny bank för löneutbetalningar | Medarbetarwebben (lu.se)