Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Nytt projekt ska stärka akademisk frihet vid Lunds universitet

Valv med grönska om syns igenom.

Ett nytt projekt för att fördjupa arbetet med akademisk frihet och tydliggöra universitetets roll i samhället har startats upp. Projektet, som pågår fram till slutet av 2026, syftar till att skapa en gemensam förståelse för vad akademisk frihet innebär och hur den kan värnas i praktiken.

Varför är det viktigt med akademisk frihet?

Akademisk frihet är en grundpelare för forskning och utbildning. Den innebär att universitet och forskare ska kunna arbeta fritt från politisk, ekonomisk eller annan styrning. Samtidigt har debatten om akademisk frihet blivit allt mer aktuell, inte minst i tider av global oro och konflikter.

– Den akademiska friheten är en grundförutsättning för forskningens och utbildningens kvalitet och trovärdighet. Universitetens autonomi, liksom forskares och universitetslärares intellektuella frihet, är även en viktig förutsättning för demokratin. Vi ser allt fler exempel på att den akademiska friheten och demokratin är satt under press och är på tillbakagång i vår värld. Detta är inte vi i Sverige förskonade ifrån, säger Rebecca Selberg, docent i genusvetenskap och deltagare i projektet.

Kollage med Tim, Vilhelm och Jessica.
Tim Ekberg, Vilhelm Persson och Rebecca Selberg deltar i projektet.

Vad är det största hotet mot Akademisk frihet idag?

En utredning från Universitetskanslersämbetet 2024 visade att många upplever att den akademiska friheten är hotad, främst av externa faktorer men även av interna utmaningar som likriktning och åsiktskorridorer. Utredningen visade också att samtal om akademisk frihet är ovanliga bland forskare, lärare och studenter. 

– Universitetens verksamhet, vår utbildning och forskning, har kommit att ses som allt viktigare politiska instrument för att uppnå olika mål och upprätthålla en ekonomisk tillväxt. Detta är på många sätt bra, lärosätena har blivit allt viktigare för samhällsutvecklingen, men det har också inneburit en ökat politisk styrning och klåfingrighet. Lärosätena är även centrala för att definiera vad som är kunskap och fakta, vilket påverkar samhällsdebatten och de politiska besluten. Detta har även lett till att politiska grupperingar i allt större utsträckning försöker påverka lärosätena genom hot eller försök till förbud, säger Vilhelm Persson, professor i offentlig rätt och deltagare i projektet.

Projekt ska stärka den akademiska friheten

Utifrån detta har universitetet initierat ett projekt för att stärka medvetenheten och skapa en gemensam deklaration om akademisk frihet och universitetets roll i samhällsutvecklingen.

– Projektet ska skapa forum för öppna och fördjupade kollegiala samtal om akademisk frihet och universitetets roll i samhället för att därigenom öka kunskapen om och engagemanget i frågor om akademisk frihet. Det kommer vi att göra genom att ha möten som hämta in erfarenheter och synpunkter från universitetets anställda och från studenter, säger Tim Ekberg som är stabsråd och deltagare i projektet.

Vad projektet ska göra

– Vi vill väcka intresset för denna fråga och få igång en diskussion om vad den akademiska friheten i praktiken betyder för oss som jobbar vid universitetet. Utifrån dessa diskussioner hoppas vi att vi tillsammans kan identifiera möjliga åtgärder för att stärka den akademiska friheten på alla nivåer inom Lunds universitet, säger de tre projektdeltagarna. 

Målet är att skapa en kultur som uppmuntrar fritt och öppet kunskapssökande och motverkar likriktning. 

Projektet leds av vicerektor Jimmie Kristensson tillsammans med en styrgrupp med representanter från olika fakulteter, universitetsledningens staber och studentkåren.

Nästa steg

Arbetet med att ta fram deklarationen inleds nu och kommer att bygga på öppna och fördjupande samtal. Slutrapporten ska lämnas till rektor i början av 2027.

Läs Jimmie Kristenssons inlägg om projektet: Stärkt ledarskap och fördjupat arbete med akademisk frihet