Det nya supportcentret på plats!
Nu har ärendesystemet och den nya portalen för support och ärenden, Supportcenter, slagit upp portarna. Här kan du lägga supportärenden och göra vissa beställningar. Det finns också guider så att du själv kan lösa vanliga problem. Du kan ta del av driftinformation, alltså information om avbrott, fel eller planerade underhåll på IT-tjänster.
Inledningsvis kommer fokus vara på IT-support och HR, men portalen är universitetsgemensam och kommer att utvecklas.
Använd alltid Supportcenter för supportärenden:
- Gå in på: supportcenter.lu.se för att lägga ett ärende eller läsa en guide.
Du loggar in med ditt LU-konto och stark autentisering. På startsidan finns guider som berättar hur du kommer igång, exempelvis med att lägga ett supportärende till Servicedesk. - Du som är handläggare loggar in med ditt LU-konto på adressen scagent.lu.se. Ett tips till dig som handläggare (agent) är att läsa guiderna som du hittar i scagent.lu.se > Kunskapsbas > Arbeta i Supportcenter.
Även studenter kan använda sig av Supportcenters inloggade tjänster. De loggar då in med sitt student-konto. Vissa delar av Supportcenter kommer att finnas tillgängliga för alla, utan inloggning.
Att införa Supportcenter har gått rekordsnabbt och därför är inte allt på plats än. Fler tjänster kommer komma efterhand och funktionalitet, ledtexter och mycket annat kommer att förbättras under våren 2026.
Supportcenter ersätter ärendesystemet ServiceNow och portalen för support och ärenden support.lu.se.
E-postadressen servicedesk [at] lu [dot] se kommer att finnas kvar tills vidare, men lägg gärna ditt supportärende direkt i Supportcenter, enligt ovan.
Nya riktlinjer för LU Box
Universitetet har flera gemensamma lagringstjänster för filer, bland annat LU Box. Nu gäller nya riktlinjer för LU Box. Det här är det viktigaste du behöver veta:
- Om du slutar på universitetet, blir informationen på din personliga lagringsyta i LU Box inte tillgänglig mer. Informationen raderas trettio dagar efter att kontot avslutats. Det gäller även mappar och filer som du skapat och delat med andra.
- Lunds universitet gör ingen säkerhetskopiering på LU Box. Möjlighet finns att återskapa borttagna konton inom 14 dagar.
Om du avslutar din anställning på Lunds universitet, kom ihåg att:
- Radera den information som kan raderas. Läs gärna i universitetets dokumenthanteringsplan så blir det rätt: Lunds universitets dokumenthanteringsplan
- Kontrollera att delade mappar ägs av någon med aktivt konto.
- Arkivera eller överlämna information som du eller verksamheten vill spara.
- Du, katalogansvarig och din chef får ett meddelande innan kontot stängs.
De nya reglerna gäller retroaktivt för konton som stängts av (inaktiverats) tidigare.
Läs mer i guiden: LU Box – byt ägare på mappar | Supportcenter
Telefoni: Softphone genom Teams
Universitetet kommer att genomföra ett operatörsbyte av telefonitjänster. Bytet till den nya leverantören Telia sker 10–11 mars 2026.
Det kommer att inledningsvis finnas fyra abonnemangstyper att välja på, bland annat en Softphone-variant. Softphone innebär att man använder sin dator och ett headset som telefon. Tidigare har det meddelats att det är Telias variant av Softphone som skulle användas (ConnectMe), men eftersom Telias lösning saknar stöd för stark autentisering, kommer istället Softphone erbjudas genom Teams. In- och utgående samtal sker via användarens fastnätsnummer direkt i Teams-klienten. Mer information om hur man gör rent praktiskt för att ringa genom datorn kommer under våren.
Mer information om operatörsbytet finns här: Byte av telefonitjänst 2026