Dags för siste april- och första maj-firande

Studentsångare framför universitetshuset på första maj.

Nu är det dags för det traditionsenliga firandet av siste april- och första maj, som vanligt innebär det mösspåtagning, rektorsuppvaktning och Lunds studentsångare som sjunger in våren i Lundagård.

Mösspåtagning

Tid: 30 april klockan: 17:20-18:00

Plats: Tegnérsplatsen, Lundagård

Den 30 april håller Lunds universitets studentkårers vice ordförande Anton Silverbern tal till våren och Bella Voce – Lunds Studentsångerskor sjunger.

Rektorsuppvaktning

Tid: 1 maj klockan: 12:20

Plats: Universitetsplatsen, Lundagård

Den första maj är det dags för Lunds universitets rektor att bli utvärderad av Lunds universitets studentkårers ordförande.

Rektorsuppvaktningen börjar med att Lunds studenters fanborg, Studentsångarna och Lunds universitets studentkårer går i procession från AF-borgen till Universitetshuset. Därefter kommer Lunds universitets studentkårers ordförande Linnea Landegren att tala, följt av Lunds universitets rektor Erik Renström.

Åhörare välkomnas att lyssna på talen, sång från Lunds Studentsångare och musik från AMC Bleckhornen.

Uppvaktningen varar i cirka en timme.

Lunds studentsångare sjunger in våren

Tid: 1 maj klockan: 18.00-19.00

Plats: Universitetshusets trappa, Paradisgatan 2, Lund.

Lunds studentsångare sjunger traditionsenligt in våren på universitetstrappan.

Konserten direktsänds i SVT1.

Mösspåtagningen

Mösspåtagningen vid Lunds universitet ägde ursprungligen rum vid midnatt natten mellan siste april och första maj inne i Akademiska Föreningens stora sal. Med växande studentpopulation flyttades ceremonin sedermera utomhus till Tegnérsplatsen där den alltjämt äger rum. Klockslaget ändrades dock 1965 till klockan 18. Så länge ceremonin hölls vid midnatt var det en oskriven regel att formuleringen ”där ute står majnatten blånande blå” skulle ingå i högtidstalet, och även senare har denna fras eller olika varianter därav (stundtals med politisk symbolik i färgvalen) förekommit häri, även om ceremonin numera äger rum i flödande dagsljus.

Rektorsuppvaktning

Rektorsuppvaktning är en tradition från 1849. Dessförinnan vandrade studenterna runt i Lund och besökte sina professorer för att berätta vad de tyckte om sina lärare – både beröm och kritik kunde framföras. Idag är det endast rektorn vid Lunds universitet som uppvaktas den första maj. Studenterna tågar från AF-borgen och tal till rektor hålls av ordföranden för Lunds universitets studentkårer. Talet brukar avslutas med ropen ”vivat”eller ”pereat”, det vill säga tummen upp respektive ned för universitetet.