Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Få M365 Copilot kostnadsfritt under 2026

En laptop på ett skrivbord med en smartphone.

Nu kan alla universitetets medarbetare ansöka om en M365 Copilot-licens via Lucat. Erbjudandet riktar sig primärt till anställda inom förvaltningen och administration på fakulteter och institutioner. Licensen (”betalversionen” av Copilot) kommer att vara kostnadsfri under 2026.

Effektivisera ditt arbete med AI

Med M365 Copilot får du AI direkt i dina vanliga arbetsverktyg – Word, Excel, PowerPoint, Outlook och Teams. Det innebär att du till exempel kan skapa utkast till texter och presentationer, analysera och strukturera innehåll i kalkylblad. Syftet är att underlätta och effektivisera dina dagliga arbetsuppgifter.

Exempel på vad du kan göra med Copilot

  • Förbered dig inför ett möte: låt Copilot sammanfatta tidigare korrespondens inom ett projekt så att du kommer väl förberedd till mötet.
  • Låt Copilot sammanfatta mötet så att du kan dela med dig om ämnet till kollegor.

Guide i Supportcenter om hur du gör för att ansöka i Lucat

Copilot fungerar bäst för att effektivisera administrativa uppgifter i Office-paketet. En AI-lösning för lärare och forskare kommer att köpas in, mer information kommer inom kort.

Lär dig använda Copilot med kurser i Kompetensportalen

För att kunna utnyttja möjligheterna i M365 Copilot på bästa sätt är det viktigt att förstå hur verktyget fungerar. I Kompetensportalen finns därför kursen ”Nyfiken på Copilot”.

Kursen samlar de filmer som Moderskeppet har tagit fram kring användning av Copilot och beskriver samtidigt vilka eventuella skillnader du behöver tänka på jämfört med vår M365 Copilot-miljö på LU.

Kursen “Nyfiken på Copilot” i Kompetensportalen

Snabbhjälp i Teamskanal

För dig som vill ha löpande stöd startar vi en Copilot-hotline – en Teamskanal dit du kan vända dig under arbetstid när du behöver hjälp med Copilot.

Inledningsvis kommer Ad hoc-teamet att bemanna kanalen, men förhoppningen är att den framöver blir en plats där vi hjälper varandra och delar erfarenheter, tips och idéer.

Copilot-hotline i Teams

Workshops och AI-stugor

När vi är tillbaka efter julledigheten planerar vi dessutom för ytterligare stöd och lärande i form av workshops, AI-stugor och andra utbildningstillfällen. Mer information om detta kommer efter årsskiftet.

Är du redan en Copilot-mästare? 

Vi söker också Copilot-ambassadörer. Är du den person som kollegor ofta vänder sig till med frågor om AI, har du ett särskilt intresse för generativ AI och gillar att ligga i framkant? Då kanske du är rätt person för uppdraget. Om du är intresserad, prata med din chef, som kan nominera dig via adhoc [at] rektor [dot] lu [dot] se (adhoc[at]rektor[dot]lu[dot]se).

Hör av dig!

Har du andra frågor, funderingar eller förslag på vilket stöd eller vilken typ av support du skulle behöva kring Copilot är du också alltid välkommen att höra av dig till adhoc [at] rektor [dot] lu [dot] se (adhoc[at]rektor[dot]lu[dot]se).