Kom igång

Här hittar du stöd för hur du kan komma igång med webbtillgänglighet.

1. Inventera ditt webbinnehåll

Genom att kartlägga innehållet på din webbplats kan du skapa en överblick över webbplatsen och en grund för att arbeta systematiskt med att tillgängliggöra innehållet. Exempel på webbinnehåll är webbsidor, bilder, video och dokument. När du arbetar med inventeringen är det en god idé att även passa på att gallra.

Stöd för att inventera ditt webbinnehåll

2. Testa din webbplats

När du har inventerat ditt webbinnehåll är det dags att börja testa din webbplats. Det finns automatiska testverktyg du kan använda för att snabbt upptäcka en del tillgänglighetsfel, men för att kunna göra en heltäckande testning behöver du även göra en manuell granskning.

Stöd för att testa din webbplats

3. Åtgärda fel

När du har inventerat och testat din webbplats är det dags att börja åtgärda tillgänglighetsproblemen. Som stöd i ditt arbete har vi tagit fram en lista på vanliga fel som du kan börja med att åtgärda, samt tips på hur du kan lägga upp ditt arbete.

Stöd för att åtgärda fel

4. Kom ihåg att skapa en tillgänglighetsredogörelse

På alla webbplatser (en webbplats har en egen domän, till exempel sam.lu.se) ska det finnas en tillgänglighetsredogörelse och ett kontaktformulär så att besökare kan anmäla brister i tillgängligheten.

Stöd för att skapa en tillgänglighetsredogörelse

Kontakt

Vid Lunds universitet finns en tillgänglighetsexpert som du kan kontakta genom att mejla till:
tillganglighet [at] kommunikation [dot] lu [dot] se (tillganglighet[at]kommunikation[dot]lu[dot]se)

Du kan också gå med i Teams-nätverket för webbpublicister vid Lunds universitet. I nätverket finns en kanal för webbtillgänglighet.

Gå direkt till kanalen för webbtillgänglighet