Han tränar upp lärarmuskulaturen med rollspel

Man i gammaldags kläder säljer en tidning på en gata. Foto.
Michael Rübsamen i rollspelstagen. Foto: Michael Strömgren

För Michael Rübsamen är rollspel en bubbla där han får utlopp för sin kreativitet och kan skapa upplevelser tillsammans med andra.
– Rollspel tränar muskler som förmågan att lyssna, lösa problem och interagera socialt och det är viktiga muskler att kunna spänna i en undervisningssituation, säger han.

– Det goda akademiska samtalet bygger på hur man som lärare kan hjälpa studenten att utvecklas och nå sitt mål, säger ­Michael Rübsamen som är forskare och lärare i ­medie- och kommunikationsvetenskap.

Det centrala i rollspel är klassisk lek. ­Michael Rübsamen menar att man kan använda lekens principer – att studsa och bolla idéer mot varandra – för att till exempel ­hjälpa studenter att förbättra sina uppsatsidéer.

– I rollspel är inställningen att allt är möjligt. Att visa samma entusiasm i mötet med studenter smittar och leder dem vidare i deras arbete.

En intressant detalj är att oproportionerligt många lärare på olika nivåer håller på med rollspel i förhållande till andra yrkes­grupper, berättar han.

Har rollspelat sedan tonåren

Michael Rübsamen fastnade för rollspel redan som tonåring under den stora rollspelsvågen i mitten på 90-talet. Då spelade han det klassiska bordsrollspelet Drakar och demoner.

– Det var ett spännande och annorlunda sätt att umgås på och leka – ett stort äventyr. Det var också ett sätt att binda ihop många av mina intressen som läsande, skrivande, berättande och drama, säger Michael Rübsamen.

Hans intresse accelererade. Andra rollspel ledde honom in på levande rollspel, lajv, som var stort på den tiden i Norrtälje där han växte upp.

Skapade ett lajv

Rollspelens popularitet minskade i början på 2000-talet, så när han hade flyttat till Lund dröjde det innan han hittade folk att spela med. Men 2016 tog det fart igen när han var med och skapade ett lajv inspirerat av J.K Rowlings arbeten.

– Vi gjorde en magisk marknad i Holmgången i Malmö som liknande den i Diagon­gränden i Harry Potter. Ganska oväntat kom det cirka 3000 personer, berättar ­Michael Rübsamen. Kyndelsmarknad i lykttändargränd, som den kallas idag, innebar en återfödelse för mitt rollspelande.

Som improvisationsteater

Han beskriver lajvandet som en sorts improvisationsteater.

– En del lajvare går igång på kläderna och pysslandet för att mejsla fram sin roll.Jag har tummen mitt i handen och är inte en pysslare, utan jag köper lite konstiga kläder på Myrorna och försöker ge dem rätt patina genom att riva sönder och hoppa lite på dem för att de ska se rätt ut för rollen.

Framför allt är det berättandet i rollspel som lockar honom.

– Vem är det som berättar? Hur berättar man och varför? Hur kan man mutera och återanvända de gamla klassikerna och göra något nytt?

En bubbla i vardagen

Idag spelar Michael Rübsamen rollspel ofta, en till två gånger i veckan.

– Rollspel handlar om att få chansen att leka och hitta på saker med andra. Det är en liten bubbla i vardagen. Jag går in i den och stänger ute allt annat och är bara här och nu – i stunden.

Michael Rübsamen

Gör: Forskare i medie- och kommunikationsvetenskap. Undervisar i journalistik och populärkultur.

Bor: I Lund med sin sambo och taxen Nelson.

Spelar just nu: Call of Cthulhu: Masks of Nyarlathotep och spridda äventyr i Mutant: Hindenburg.

Motto: “Ingenting är omöjligt. Det tar bara lite längre tid!”.

Om LUM

Lunds universitets magasin LUM utkom första gången 1968.
Den tryckta tidningen utkommer idag med 6 nummer per år och når samtliga anställda .
Jan Olsson är redaktör och Eva Johannesson är ansvarig utgivare.

Kontakta LUM:s redaktion

LUM in English