I början av 2022 gav jag Maria Flores och Andreas Bryngelson på uppdragsutbildning i uppdrag att utreda och lämna förslag på temat framtidens ledarskapsutveckling. Deras utredning identifierade bland annat vilka kompetenser som kännetecknar ett välutvecklat akademiskt ledarskap och hur vi kan arbeta för att stärka ledarskapet. Som ett led i det arbetet har vi nyligen antagit en ny policy för akademiskt ledarskap.
Policys har vi gott om men just den här vill jag verkligen slå ett extra slag för. Det är framför allt två särskilt viktiga aspekter som jag vill poängtera. Den första är att vi tydligt slår fast vilka kompetenser som ska känneteckna ett bra akademiskt ledarskap. Det är viktigt både för att tydliggöra vad som förväntas av oss som leder men också för att kunna utforma stöd och möjligheter till ledarskapsutveckling.
Det andra är att vi definierar akademiskt ledarskap utifrån det kontext vi verkar inom och inte utifrån olika ledarroller. Vi vet att ledarskapet i akademin är komplext. Vi har en traditionell linjestyrning men också en stark tradition av kollegialt ledarskap. Det sista är kanske särskilt viktigt att värna. På så vis omfattar policyn alla med ledningsuppdrag inom universitet oavsett om de utförs inom forskning, utbildning, samverkan, administration eller förvaltning och oavsett om de sker genom kollegialt ledarskap eller linjestyrning.
Det är Maria Flores, gruppchef vid avdelningen för uppdragsutbildning och Annica Ollerstam, HR-specialist på sektionen HR och teamet för chef- och ledarutveckling som arbetat fram dokumentet i bred förankring. Framförallt har universitetets referensgrupp för ledarskap i akademin har bidragit med ovärderlig input.
Stort och varmt tack till er alla!
/Jimmie Kristensson
Läs mer
- Policy för akademiskt ledarskap vid Lunds universitet
- Rapport: Framtidens ledarutveckling vid Lunds universitet (PDF 471 kB, ny flik)
- Inrättande och utseende av referensgrupp för ledarskap inom akademin (PDF 272 kB, ny flik)