Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Ny policy för det akademiska ledarskapet ska stötta ledare och medarbetare

Fyra personer i möte framför ett stort fönster.

För att stärka det akademiska ledarskapet har vi antagit en ny policy som ska tydliggöra vilka kompetenser och förväntningar som bör känneteckna ett akademiskt ledarskap med hänsyn till den komplexa akademiska miljön.

I början av 2022 gav jag Maria Flores och Andreas Bryngelson på uppdragsutbildning i uppdrag att utreda och lämna förslag på temat framtidens ledarskapsutveckling. Deras utredning identifierade bland annat vilka kompetenser som kännetecknar ett välutvecklat akademiskt ledarskap och hur vi kan arbeta för att stärka ledarskapet. Som ett led i det arbetet har vi nyligen antagit en ny policy för akademiskt ledarskap.

Policys har vi gott om men just den här vill jag verkligen slå ett extra slag för. Det är framför allt två särskilt viktiga aspekter som jag vill poängtera. Den första är att vi tydligt slår fast vilka kompetenser som ska känneteckna ett bra akademiskt ledarskap. Det är viktigt både för att tydliggöra vad som förväntas av oss som leder men också för att kunna utforma stöd och möjligheter till ledarskapsutveckling.

Det andra är att vi definierar akademiskt ledarskap utifrån det kontext vi verkar inom och inte utifrån olika ledarroller. Vi vet att ledarskapet i akademin är komplext. Vi har en traditionell linjestyrning men också en stark tradition av kollegialt ledarskap. Det sista är kanske särskilt viktigt att värna. På så vis omfattar policyn alla med ledningsuppdrag inom universitet oavsett om de utförs inom forskning, utbildning, samverkan, administration eller förvaltning och oavsett om de sker genom kollegialt ledarskap eller linjestyrning.

Det är Maria Flores, gruppchef vid avdelningen för uppdragsutbildning och Annica Ollerstam, HR-specialist på sektionen HR och teamet för chef- och ledarutveckling som arbetat fram dokumentet i bred förankring. Framförallt har universitetets referensgrupp för ledarskap i akademin har bidragit med ovärderlig input.

Stort och varmt tack till er alla!

/Jimmie Kristensson

Läs mer


Denna text är en del av LU-nytt 1 - 2024.

Foto på Jimmie Krsitensson.

Jimmie Kristensson, vicerektor

E-post:
jimmie [dot] kristensson [at] rektor [dot] lu [dot] se (jimmie[dot]kristensson[at]rektor[dot]lu[dot]se)

Telefon: 046- 222 19 74

Vicerektorernas sekreterare Gerd Hawaleska

E-post:
gerd [dot] hawaleska [at] rektor [dot] lu [dot] se (gerd[dot]hawaleska[at]rektor[dot]lu[dot]se)

Telefon: 046-222 38 95