Stor uppslutning till utställning om blivande studenters utbildningsval

Flera människor som tittar på en utställning. Foto.
Guidad visning av utställningen "Konsten att välja..." för en grupp LU-medarbetare

När “Konsten att välja – en utställning om studenternas upplevelse av att söka till Lunds universitet” öppnade på Skissernas Museum den 14 februari ringlade sig kön lång utanför. Medarbetare från alla delar av universitetet gick guidade visningar bland citat och visualiseringar från studenternas användarresa på webben.

Totalt deltog 230 personer i endagsutställningen. Många bidrog också med tankar och idéer i utställningens framtidshörna.

Dokumentation av utställningsmaterialet

Utställningsbesökare har önskat få ta del av utställningsmaterialet i annan form för fortsatta diskussioner och som underlag i sitt arbete. Nu finns bilder och citat sammanställda i en pdf: LU-utställning_dokumentation.pdf

Visionsarbete för presentationen av våra utbildningar

Utställningen baseras på research, analys och insikter från projektet “Vision för utbildningsutbudet på webben”. Det är utbildningsnämnden som har gett sektionen Kommunikation i uppdrag att ta fram en vision för hur Lunds universitets utbildningsutbud ska presenteras på webben för att bättre möta besökarnas behov.

Som ett första steg har dagens upplevelse kartlagts tillsammans med blivande studenter. I en dagboksstudie och i djupintervjuer har de delat sina erfarenheter av och reflektioner kring upplevelsen av att söka och välja utbildning.

Samarbetspartner i arbetet är research- och designbyrån inUse. Utställningen genomfördes med stöd av projektet “En ingång till det breda universitetet”.

Nästa steg

Projektet “Vision för utbildningsutbudet på webben” kommer att leverera en vision och ett övergripande koncept för en framtida lösning, samt rekommendationer om nästa steg.

Det stora engagemanget för frågorna ger hopp om att vi ska kunna samla oss och gemensamt forma goda upplevelser för blivande studenter framöver.

Mer information

Om du har frågor om utställningen eller något av projekten, kontakta Petra Svensson, petra [dot] svensson [at] kommunikation [dot] lu [dot] se eller Susanne Norrman, susanne [dot] norrman [at] er [dot] lu [dot] se.