Jag önskar er alla god helg och ett gott slut!

vinter universitetshuset

Nu närmar vi oss den tid då vi summerar det år som gått och blickar fram mot nästa. I tider som dessa, präglade av en osäker omvärld, är de stundande helgerna en välkommen paus, med tid för reflektion och vila.

Kära medarbetare,

Det är en omöjlig uppgift att summera allt som hänt på ett universitet under ett år, men det internationella sammanhanget har varit i fokus för arbetet på ledningsnivå. Vi har detta år arbetat för att rusta oss för att nå ännu större internationellt genomslag inom utbildning, forskning och samverkan. Globalt engagemang är en självklar och nödvändig del av Lunds universitet för att kunna fortsätta utvecklas som ett internationellt ledande universitet. Med stor internationellt engagemang följer även ett stort ansvar. Den tilltagande polariseringen och osäkerheten i världen ställer större krav på att vårt globala engagemang är ansvarsfullt och hållbart. På Lunds universitet har vi under det gånga året gjort ett viktigt arbete med att ta fram resurser och verktyg för att stimulera ett ansvarsfullt och hållbart globalt engagemang. Det gör oss väl rustade för framtiden.

I tider av oro är det också viktigt att komma ihåg vad vårt uppdrag är. Universitetet är en plats för forskning och utbildning. Det är universitetets främsta uppgift och ansvar att försöka förstå och förklara olika skeenden på ett vetenskapligt grundat och kunskapsbaserat sätt. Jag vill rikta ett varmt tack till alla er forskare och lärare på Lunds universitet som gör en stor insats för att förstå, förklara och förbättra vår värld. Genom utbildning och forskning bidrar vi som universitet till hopp och framtidstro.

På Lunds universitet kommer 2023 framför allt gå till historien som året då Nobelpriset gick till en forskare verksam vid vårt universitet: Anne L’Huillier. I både ord och handling har Anne L’Huillier delat med sig av glädjen i att undervisa och forska och hennes Nobelpris kommer att fortsätta inspirera studenter, lärare och forskare många år framöver.

Under 2024 kommer vi att arbeta vidare för att vår verksamhet ska kunna utvecklas, hålla kvalitet och vara eftertraktad för lång tid framöver. Vår plattform för strategiarbete fortsätter att ge oss vägledning och inspiration, med fokus på våra fyra prioriterade områden: Stark forskning idag och för framtiden, Utbildning i förändring, Kreativ lärande- och arbetsmiljö och Demokrati och globalt engagemang.* Jag ser fram ett mot ett spännande 2024 där vi tillsammans fortsätter att hålla Lunds universitet relevant, eftertraktat och efterfrågat.

Ta hand om er själva och era nära, och låt oss mötas igen under det nya året med förnyad energi.

Med det vill jag önska er alla god helg och ett gott slut!

/Erik

*Plattform för strategiarbete ska inspirera och vägleda | Medarbetarwebben (lu.se)

Läs även blogginlägget som sammanfattar 2023.

Denna text är en del av LU-nytt 21- 2023.

Erik Renström. Foto: Kennet Ruona.

Erik Renström, rektor

E-post: rektor [at] rektor [dot] lu [dot] se (rektor[at]rektor[dot]lu[dot]se)

Rektors sekreterare Eva Porenius
E-post: eva [dot] porenius [at] rektor [dot] lu [dot] se (eva[dot]porenius[at]rektor[dot]lu[dot]se)