Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Gemensamma förvaltningen i förändring

Pelare på universitetshuset inzoomade.

Gemensamma förvaltningen ska erbjuda bästa möjliga stöd för verksamheten. För att göra det behöver vi kontinuerligt se över organisation och arbetssätt för att erbjuda rätt stöd och hålla budgeten i balans. Utifrån det genomförs nu en rad förändringar.

Till exempel att större delen av stödet till uppdragsutbildningen ska flytta ut till fakulteterna. Det förslag till organisation som nu finns är resultatet av täta dialoger med om hur detta kan ske på bästa sätt. Kvar på gemensamma förvaltningen kommer det att finnas en nod med en samordnande roll. Noden föreslås ligga på sektionen Student och utbildning och ändringen ska vara klar den 1 april 2025.

En annan förändring handlar om hur den universitetsgemensamma kommunikationsverksamheten kan stärkas. Under våren lämnade en extern utredare förslag på en mer samlad organisation för kommunikatörer med förändrade arbetssätt som utgår från ett användarperspektiv. Kommunikationsdirektören tittar nu på hur förslagen i utredningen ska kunna appliceras och hur sektionen ska prioritera. Det görs i diskussion med universitetsledningen och fakulteternas kommunikationsansvariga.  Färdigt förslag på organisation och uppdrag för sektionen ska vara klart till den 31 december.

Universitetets fokus på international impact har ökat behovet av en sektion med ett tydligare uppdrag för globalt engagemang. Nu finns ett förslag på hur denna sektion och uppdrag skulle kunna organiseras. En ny sektionschef ska rekryteras och den nya sektionen ska vara på plats under våren 2025. 

Gemensamma förvaltningens uppdrag är att ständigt fråga oss hur vi kan förvalta, förenkla och förbättra för kärnverksamheten utifrån deras behov. För att öka förståelsen för verksamhetens förutsättningar har bland annat sektions- och avdelningschefer intervjuat prefekter. En prioriterad fråga som snabbt utkristalliserade sig var att hitta rätt ambitionsnivå för våra egna utvecklingsprojekt och för de krav som läggs på oss från omvärlden. Vi arbetar även med en introduktion för nyanställda som ger bättre förståelse för förvaltningens roll och hur bästa möjliga stöd kan ges.

Med dessa insatser strävar vi efter att skapa en mer effektiv och användarvänlig gemensam förvaltning som kan möta Lunds universitets framtida utmaningar.

/ Susanne Kristensson, förvaltningschef

Viktor Öwall. Fotograf: Charlotte Carlberg-Bärg.

Susanne Kristensson, förvaltningschef

E-post
susanne [dot] kristensson [at] rektor [dot] lu [dot] se (susanne[dot]kristensson[at]rektor[dot]lu[dot]se)
Telefon: 046-222 70 02

Förvaltningschefens sekreterare
Wiveca Ericsson
E-post: wiveca [dot] ericsson [at] rektor [dot] lu [dot] se (wiveca[dot]ericsson[at]rektor[dot]lu[dot]se)
Telefon: 046-222 70 04