Glöm inte att rapportera händelser

Illustrativ illustration med händer som håller papper.

Som medarbetare är det viktigt att du rapporterar när något avvikande händer, det kan vara olyckor eller incidenter som har med den fysiska miljön att göra eller hot och kränkningar som påverkar den psykosociala arbetsmiljön.

Händelserapportering är viktig för att vi ska kunna erbjuda en säker och trygg arbetsmiljö och fortsätta förbättra vårt arbetsmiljöarbete:

1. Säkerhet för studenter och personal: Genom att rapportera händelser kan vi identifiera risker och förbättra säkerheten för både studenter och anställda. Det kan handla om allt från olyckor på campus till brister i säkerhetsrutiner.
  2. Kvalitet och förbättring: Händelserapporter ger insikt i processer och system som kan förbättras. Genom att analysera rapporter kan universitetet implementera åtgärder för att minska risker och öka kvaliteten på utbildningen och forskningen.
  3. Informationssäkerhet: Om du eller någon annan har fått information stulen, gjorts otillgänglig eller blivit förvanskad kan du rapportera en incident. Genom att rapportera in informationssäkerhetsincidenter kan vi hjälpa till i hanteringen av incidenten, dra lärdom av inrapporterade incidenter och på så vis undvika dem i framtiden.
  4. Lärande och utbildning: Rapportering av händelser ger möjlighet till lärande. Genom att dela erfarenheter kan andra undvika samma misstag och lära sig av tidigare händelser.
  5. Öppenhet och transparens: En kultur av händelserapportering främjar öppenhet och transparens. Det skapar förtroende mellan studenter, personal och ledning.
  6. Lagkrav och regler: Universitet är ofta skyldiga att rapportera vissa händelser enligt lag eller regler. Det kan handla om allt från arbetsmiljö till diskriminering.

Sammanfattningsvis är händelserapportering en viktig del av att skapa en säker, kvalitativ och lärorik miljö inom universitetet.

Rapportera en händelse : Om något händer | Medarbetarwebben (lu.se