Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Grön resplan för pendlingsresor beslutad

Några personer går för att hämta ut en lånecykel.

Strax innan sommaren tog rektor beslut om Lunds universitets gröna resplan. Den synliggör de frågor universitetet behöver jobba vidare med framöver för att lyfta arbetet med hållbar pendling till jobb och studier ytterligare.

Universitetets arbete inom CoAction för att bidra till ett klimatneutralt Lund, liksom det tidigare projektet om hållbar mobilitet vid Lunds universitet, har nu mynnat ut i ett dokument som summerar vägen framåt när det gäller hållbar pendling till jobb och studier. Den gröna resplanen är ett av flera styrmedel för att utveckla så hållbara campus som möjligt i samarbete med våra fastighetsägare. 

En bredd i åtgärder

För att fler ska kunna pendla med mer hållbara färdmedel till jobb och studier behövs en bredd i åtgärder, vilket också framgår av den gröna resplanen. Även om Lunds universitets medarbetare pendlar mindre med bil än vid många andra arbetsplatser är det fortfarande drygt en femtedel av alla medarbetare som behöver ta bilen till jobbet. 

I resvaneundersökningen hösten 2024 angav dock bara 8 procent av bilpendlarna vid Lunds universitet att inget skulle kunna få dem att ändra färdmedel. Omkring hälften av bilpendlarna skulle kunna tänka sig att åka kollektivt om det fanns en möjlighet att få rabatterad kollektivtrafik som skattepliktig löneförmån och cirka en tredjedel ifall utbudet av kollektivtrafik var bättre. När det gäller att byta bilpendling mot cykelpendling upplevde ungefär en femtedel av bilpendlarna att stöldsäkra cykelparkeringar, fler förvarings- och laddmöjligheter för elcykel samt säkrare cykelvägar skulle underlätta för dem att byta till cykel. 

Vissa av dessa frågor kan universitetet lösa på egen hand i samverkan med våra fastighetsägare, medan andra kräver dialog med kommuner, regionen, trafikbolag etc. Inom ramen för CoAction-projektet i Lund fortsätter också arbetet i en rad arbetsgrupper under hösten, bland annat när det gäller cykelfrågor och bilparkeringsfrågor. I projektet utbyter ett drygt tjugotal arbetsgivare i Lund erfarenheter, och i vissa fall genomförs också gemensamma pilotprojekt för att testa nya, hållbarare lösningar. 

Underlätta ökad cykelpendling

Den gröna resplanen betonar bland annat vikten av att i samverkan med våra fastighetsägare skapa fler stöldsäkra cykelparkeringar samt ladd- och förvaringsmöjlighet för elcykel. Universitetet vill bidra till ytterligare cykelpendling på våra campusorter och bidra till att dessa blir ännu bättre cykelstäder. Det långsiktiga målet är att genom åtgärderna i den gröna resplanen bli Sveriges cykelvänligaste universitet och för att nå det målet krävs ett lyft inom många områden. 

Vinsten av en ökad cykelpendling är inte bara minskad påverkan på miljön och ett mindre behov av bilparkeringsplatser, som i sin tur kan ge utrymme att utveckla våra campus ytterligare, utan även hälsovinster. Det blev tydligt hos förra årets testcyklister på supercykelvägen Södra Sandby–Lund, där merparten av testcyklisterna fick bättre kondition och sömn redan efter sex veckors cykelpendling, minst tre dagar i veckan. Det gällde både vanlig cykel och elcykel.

I och med att många av åtgärderna i den gröna resplanen kräver finansiering som ännu inte finns på plats kommer ytterligare diskussioner att behöva föras framöver för att hitta lösningar för de närmaste årens utvecklingsbehov. Det finns andra universitet som har löst detta genom så kallad klimatväxling, exempelvis Uppsala universitet, där en höjning av bilparkeringsavgifterna har finansierat en mångmiljonsatsning på cykelparkeringar under tio års tid.

Kammarkollegiet, som försäkrar de statliga myndigheternas lokaler, kom 2023 med ett förbud om att ta in litiumjonbatterier till elcyklar, elsparkcyklar etc. i våra lokaler. Den gröna resplanen pekar därför på att det behövs ytterligare arbete med att utveckla fler stöldsäkra cykelparkeringar samt fler möjligheter att förvara och ladda elcykelbatterier. Det som är på gång den närmaste tiden när det gäller batteriförvaring är ombyggnationer av några befintliga, brandsäkra rum för förvaring och laddning av elcykelbatterier på bland annat Ekonomihögskolan och LTH. 

Frågor och mer information

  • Den gröna resplanen och diverse information om att resa hållbart till jobbet: Grön resplan
  • Mer om: CoAction Lund
  • För eventuella frågor kontakta projektledare Nina Nordh, LU Byggnad: nina [dot] nordh [at] bygg [dot] lu [dot] se (nina[dot]nordh[at]bygg[dot]lu[dot]se)