Han skrev förra årets bästa sågning

Man i grå kavaj och färgglad skjorta. Foto
Anders Mortensens recension finns på ­tidskriftenrespons.se. I tidskriften granskar sakkunniga skribenter svensk bokutgivning inom humaniora och samhällsvetenskap. Den 29 maj kommer före­trädare för tidskriften till LU. Foto: Håkan Röjder

Anders ­Mortensen, universitetslektor vid Språk- och litteraturcentrum, har tilldelats det nyinstiftade priset Årets sågning för sin recension i tidskriften Respons av författaren Jesper Högströms Gunnar Ekelöf-biografi ”Minnet och rädslan”.

Hur känns det?
– Jag är glad. Aldrig har så många hört av sig efter en recension. Inte ens i närheten, och då har jag recenserat sedan 80-talet. Jag har fått flera hundra långa mejl och haranger på sms, Messenger och Facebook. Med få undantag är de lättade över att biografin blivit seriöst granskad.
– Lika glad som jag är över att ha fått priset, lika nöjd är jag över att priset har in­stiftats, för det skapar diskussion kring litteraturkritikens ställning och uppdrag.

Utveckla det!
– Kulturens ställning generellt i samhället är på väg att försvagas. Mediehusen ­lägger ner kulturredaktioner och på åtskilliga kultur­sidor får allt fler allmänjournalister de litteraturkritiska uppdragen. Det här priset lyfter den diskussionen.

foto på ett diplom. foto
Gästabudet består av kritikerna ­Rebecka Kärde (Dagens Nyheter), ­Mikaela Blomqvist (Göteborgs-Posten), Lyra Ekström Lindbäck (Svenska Dagbladet) och Victor Malm (Expressen).

Är det roligast att hylla eller såga?
– Det roligaste är förstås att få bidra till att djupt meningsfulla, välskrivna, inspirerande böcker får vind i seglen på sin färd ut i offent­ligheten, det är ett stort nöje.

Har du själv blivit sågad?
– Visst har jag det. Det är härligt, så ska det vara. Jag håller just nu på med en bok om Gunnar Ekelöf. Naturligtvis räknar jag med att en och annan som ogillar min recension av Högströms bok vill ge igen. Men det bryr jag mig inte om, det ingår. Som intellektuell måste man vara beredd på mothugg.

Så det kan finnas inslag av hämnd och småsinthet?
– Jag vill hellre säga att litteraturkritik och humaniora allmänt är en scen där olika uppfattningar möts och bryts. Här finns väldigt olika ideal och perspektiv – och så ska det vara, de måste få konfronteras.

När är litteraturkritik som bäst?
– Den måste vara seriös och självständig. Kritikern får inte vara konflikträdd eller op­portunistisk och absolut inte undfallande, utan vara redo och kapabel att ta sitt ansvar.

Är litteraturkritik konstruktiv?
– Den bör åtminstone vara det. Även en sågning. Som kritiker ska man klargöra bokens kvalitet och egenart och upplysa om vad boken försöker åstadkomma – med andra ord hur väl den lyckas i sina ambitioner. Upp­draget som kritiker har man från läsarna, och det måste tas på fullt allvar.

Recensionen finns att läsa på tidskriftenrespons.se.

Om LUM

Lunds universitets magasin LUM utkom första gången 1968.
Den tryckta tidningen utkommer idag med 6 nummer per år och når samtliga anställda .
Jan Olsson är redaktör och Eva Johannesson är ansvarig utgivare.

Kontakta LUM:s redaktion

LUM in English