Hur mycket el har vi sparat?

Elkonsumtion de senaste åren i diagram.

Hösten 2022 fick Sveriges alla myndigheter ett uppdrag att spara så mycket energi som det var möjligt och lämpligt för att hålla nere energianvändningen under vintern. Tillsammans med våra fastighetsägare har vi genomfört en rad olika åtgärder, stora som små.

Det många gjorde var att minska ventilationen något, men utan att ligga under tillåtna gränsvärden. Andra åtgärder har varit att fortsatt byta belysning till LED, att stänga ner utrustning och hålla dragskåp stängda när de inte används och att se över temperaturen i lokalerna.

Under december såg vi en tydlig minskning i elanvändningen jämfört med samma månad tidigare år. I de lokaler som förvaltas av Akademiska Hus hade den minskat med cirka 13 % i snitt. När det rådde ”ansträngt läge” med stor risk för höga elpriser och hög belastning på elnätet en vecka i december låg minskningen ytterligare några procent lägre. Då hade universitetet bland annat tagit ett övergripande beslut att minska ventilationen i samtliga lokaler hos Akademiska Hus, samtidigt som Akademiska Hus exempelvis stängde av värmepumpar tillfälligt till förmån för fjärrvärme. Även under januari och februari 2023 var elanvändningen tydligt lägre än tidigare år.

Uppdraget att spara energi pågår mars ut. Avsikten är att vi ska ta tillvara erfarenheterna från uppdraget i syfte att fortsätta effektivisera och minska universitetets energianvändning. Det är ett av målen i vår nyligen reviderade hållbarhetsplan.

Om du vill ha uppdateringar om campus från Akademiska Hus, till exempel energispartips, kan du prenumerera på Akademiska Hus nyhetsbrev, akademiskahus.se, eller ladda ner appen Mitt Campus där man brukar ladda ner appar.