Nu ska Universitetsplatsen utvecklas

Foto på Kungshuset i Lundagård.

Det pågår redan ett omfattande utvecklingsarbete av flera av byggnaderna vid Universitetsplatsen. Kungshuset är snart inflyttningsklart och projekteringsarbetet inför den kommande renoveringen av Universitetshuset pågår för fullt.

Universitetet driver också ett platsutvecklingsprojekt på geografiskt närliggande Petriplatsen för att bättre kunna lyfta den platsens unika värden.

Vi vill nu parallellt med dessa pågående projekt lyfta blicken från enskilda fastigheter och ta ett helhetsgrepp på universitetets historiska, centrala plats. Ett projekt med samma styrgrupp som för universitetshuset har inrättats med målet är att ta fram en handlingsplan för Universitetsplatsen.

Att få vara ordförande i styrgrupperna för Universitetshuset, Petriplatsen och Universitetsplatsen tycker jag är bland de roligaste jag jobbar med. Med min ämnesmässiga bakgrund som stadsgeograf är det extra kul att vara med och utveckla så essentiella delar av universitetet och staden Lund.

Visionen är att Universitetsplatsen ska utvecklas till en mer inbjudande, levande och tillgänglig plats samtidigt som de historiska värdena självklart ska bevaras. För att få in synpunkter och idéer kring hur platsen kan utvecklas kommer det att hållas ett antal workshopar under hösten med olika interna och externa aktörer.

/ Lena Eskilsson

Denna text är en del av LU-nytt 17-2023

Foto på Lena Eskilsson. Fotograf: Charlotte Carlberg Bärg.

Lena Eskilsson, prorektor

E-post: lena [dot] eskilsson [at] rektor [dot] lu [dot] se (lena[dot]eskilsson[at]rektor[dot]lu[dot]se)

Prorektors sekreterare Wiveca Ericsson

E-post: wiveca [dot] ericsson [at] rektor [dot] lu [dot] se (wiveca[dot]ericsson[at]rektor[dot]lu[dot]se)