Otrolig möjlighet att ta del av och diskutera hållbarhetsarbete

Texten Hållbarhetsveckan Lund 17-22 april 2023 mot en gul och rosa bakgrund. Illustrationer av löv, en jordglob och en glödlampa. Grafisk illustration.

Lunds universitet och Lunds kommun arrangerar tillsammans hållbarhetsveckan 17–22 april. Detta är den sjunde hållbarhetsveckan. Liksom tidigare år är det ett rikt och mångsidigt program – sammanlagt hålls mer än 60 olika evenemang.

Lunds universitet, eller för att vara mera korrekt; lärare, forskare och studenter från universitet står för mer än 40 evenemang. Arrangörerna kommer från samtliga fakulteter, men också från IIIEE, Max IV, Botaniska trädgården och Vattenhallen. Detta visar på bredden och engagemanget i hållbarhetsarbetet på universitetet.

Programmets innehåll spänner över många ämnen; från hållbart mode till människohandel och prostitution. Och det är inte bara innehållet som är varierande utan även formerna för de olika evenemangen. De olika programpunkterna innehåller både traditionella föredrag och panelsamtal och guidade turer och workshops. Bland annat erbjuds flera guidade turer i Botaniska trädgården och en posterutställning på Pufendorfinstitutet med intressanta exempel från fakulteternas hållbarhetsarbete. Det finns också möjlighet att prata matavfall med renhållningsverket eller att delta i en återbruksverkstad och äntligen reparera en pryl som länge varit sönder.

Lunds universitet skulle inte vara Lunds universitet om inte en del av våra evenemang skulle fokusera på att reflektera över och kritiskt granska universitetets eget hållbarhetsarbete. Det finns till exempel ett seminarium med titeln ”Forskning idag, hållbar innovation imorgon?” och en paneldebatt med titeln ”Are the SDGs Enough? Critical Perspectives on Sustainability in Higher Education.”

Alla evenemang under hållbarhetsveckan är öppna för alla (så långt det finns plats) och gratis. Jag hoppas vi ses på något spännande evenemang under hållbarhetsveckan i Lund.

/Per Mickwitz

Hållbarhetsveckan i Lund 17–22 april 2023 | Hållbarhetsforum

Denna text är en del av LU-nytt 7 - 2023.

Foto på Per Mickwitz. Fotograf: Charlotte Carlberg-Bärg.

Vicerektor Per Mickwitz

E-post:  per [dot] mickwitz [at] rektor [dot] lu [dot] se (per[dot]mickwitz[at]rektor[dot]lu[dot]se)
Telefon: 046- 222 38 80

Vicerektorernas sekreterare Gerd Hawaleska