Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Rekordsommar för universitetet i The Conversation

En illustration av ett huvud på en bakgrund av neuroner. Foto: Mostphotos.
Artikeln ”The people we like can influence the connections our memory make” har fått många läsningar.

Under sommaren har tre artiklar från Lunds universitet fått rekordmånga läsningar. En artikel av Inês Bramão och Mikael Johansson vid Samhällsvetenskapliga fakulteten har fått en stor andel läsare.

Artikeln ”The people we like can influence the connections our memory make” återpublicerades i en grekisk tidskrift, och det är just återpubliceringar som gör att artiklar når en stor publik. Statistik visade först att det var rekordmånga läsare, men sen det har visat sig att siffrorna över antalet läsare har varit osäkra har The Conversation reviderat statistiken. Läsarsiffrorna för en stor mängd artiklar som återpublicerats i den grekiska tidskriften Liberal har justerats. The Conversation har tagit bort dessa siffror efter att deras tillförlitlighet ifrågasatts av grekisk branschpress. 

Två andra lästa artiklar från sommaren är från Medicinska fakulteten: Christel Nielsens artikel ”Tattoos associated with a 21% greater risk of lymphoma – new study” med 160 000 läsningar och Mattias Tranbergs ”Why are some people happy when they are dying” med 67 000 läsningar. Den senare återpublicerades bland annat av The Greater Good Science Center på Berkeley.

Lunds universitet hade ingen sommartorka i The Conversation – totalt publicerades 17 artiklar under sommarmånaderna.

Publicera i The Conversation

Vill du också publicera i The Conversation? Använd detta pitchformulär för att kontakta dem. Om du inte får något svar, fundera på om din idé uttryckts tydligt och enkelt – en stark idé ska kunna sammanfattas i en enda mening. Tänk också på att förklara varför just du är rätt person att skriva artikeln, och se till att du väljer rätt ”section” och edition, exempelvis The Conversation UK. Om det behövs, arbeta om din pitch och prova igen!

Lär dig mer

Vill du lära dig mer? Delta i vår workshop den 25 november med Miriam Frankel, redaktör för The Conversation: Workshop with The Conversation | Medarbetarwebben (lu.se)

The Conversation erbjuder även korta onlinekurser om hur du pitchar och skriver för nyhetssajten. Kurserna ger tillgång till både videomaterial och texter och kan genomföras i din egen takt. Dessa utbildningar i populärvetenskapligt skrivande är en förmån för forskare vid anslutna medlemsuniversitet.

Kontakta oss

Har du frågor om The Conversation? Kontakta Ellen Albertsdóttir, kommunikatör och ansvarig för The Conversation vid Lunds universitet, på ellen [dot] albertsdottir [at] fsi [dot] lu [dot] se.