– Totalt har vi nog lagt ner 8 000 timmar på att förbereda och producera kursen, säger Anamaria Dutceac Segesten.
Hon är till vardags universitetslektor i Europastudier och prodekan vid Humanistiska och teologiska fakulteterna. Sedan drygt fyra år är hon också kursledare för moocen ”AI, business and the future of work”. Hittills har över 78 000 personer deltagit i kursen, som organiserats i samarbete med AI Lund. Det gör den till en av de mest framgångsrika moocarna vid universitetet och den högst rankade universitetsdrivna moocen inom sitt tema på plattformen Coursera.
Inspelade föreläsningar
Kursen är uppbyggd av moduler som består av inspelade föreläsningar och intervjuer med forskare och externa företagare som berättar om sina erfarenheter av att använda AI i sin verksamhet.
– Vi vänder oss till alla som är nyfikna på AI. Huvudfrågan är – vad ska jag tänka på om jag vill använda AI i mitt företag? Målet är att deltagarna ska bli ambassadörer för en AI-transformation på sina arbetsplatser, säger Anamaria Dutceac Segesten.
Sticker ut i statistiken
Moocen sticker ut i statistiken eftersom 40 procent fullföljer hela kursen. En siffra som är ovanligt hög när det gäller moocar, enligt Anamaria Dutceac Segesten. Hon tror att framgångarna beror på flera faktorer. Att produktionen håller hög nivå är en. Materialet är inspelat i en professionell studio och innan inspelningarna lade hon mycket tid på att sätta sig in i hur man bäst når fram pedagogiskt när undervisningen sker digitalt. Föreläsningarna är 7–8 minuter långa, kameran byter vinkel ofta och särskilt viktiga ord och begrepp lyfts upp i textform på skärmen – allt för att materialet inte ska bli för statiskt.
För LU finns inga ekonomiska vinningar eftersom deltagandet är gratis. Men Anamaria Dutceac Segesten ser andra fördelar.
– Vi syns i samband med kunskapsspridning och det spelar en roll för vårt globala engagemang eftersom vi exponerar den svenska expertisen, både forskare och företagare, i hela världen.
Finns det några nackdelar?
– Moocar är dyra. Inte bara i pengar utan också i tid. De tar mycket mer tid att förbereda än en vanlig kurs. Produktionskostnaderna är också väldigt höga.
Ändå rekommenderar hon andra som går i tankar om att starta en egen mooc att våga ta steget.
– Det roligaste är känslan av att jag har gjort mitt jobb som lärare. Vi har nått ut brett och bidragit till användbar kunskap för många. Genom moocen har vi utbildat fler än jag kommer att göra via vanliga kurser under hela min karriär.