Dag Oredsson ersätter tidigare kommunikationsdirektör Johanna Sandahl som fortsätter inom sektionen men på tjänsten som verksamhetsutvecklare.
– Lunds universitet är en väldigt fin verksamhet som fyller en otroligt viktig samhällsfunktion. När jag läste om den här tjänsten och la ihop det med det jag redan visste om universitetet så insåg jag att det var min drömtjänst, säger Dag Oredsson.
Lunds universitet har varit en viktig del av Dags liv under många år. Han började läsa på juristprogrammet 1999 och höll sig kvar till 2007. Under de åren hade han ett finger med i de flesta delar av studentlivet och var aktiv inom kåren, nationerna, Akademiska föreningen och två karnevaler, anställningar som studentlärare och amanuens med mera.
– Jag var väldigt studentikos, men det är inte bara det som präglar min kärlek till Lunds universitet utan det är känslan av att det är här det händer, här finns så mycket vetande, nyfikenhet och klokskap, säger Dag Oredsson.
Dag har en bakgrund inom juridik, kommunikation och digital marknadsföring. Bland annat har han varit med och utvecklat en bostadsportal i Danmark, arbetat med drönarteknik för att bekämpa tjuvjakt i Sydafrika, drivit förändringsarbete inom AF Bostäder och varit kommunikationschef för Lerums kommun och nu senast för VA Syd.
Hans första intryck av Lunds universitet är mycket positiva och han gillar den ambitiösa riktningen med internationellt genomslag och lokal förankring. Men den första tiden har också inneburit en lektion i ödmjukhet bekänner han och citerar det som Sokrates ska ha sagt enligt Platon: ”Allt jag vet är att jag inget vet”.
– Det är en plats där magnolior och tegel möter samhällskritik och ifrågasättande. Det är både Harry Potter-känsla och skarp polemik. Jag älskar att allt får plats här, det traditionstyngda och det radikala, det lokala och det globala, säger Dag Oredsson.
När det gäller Dags syn på organisationen och uppdraget så trivs han bäst i ett aktivt medarbetarskap och betonar att han vill motverka en vi och dom-känsla.
– Det är viktigt att förstå att kommunikation inte är något som sker vid sidan av eller hängs på som prål. Det är ett strategiskt verktyg för att nå verksamhetsmål, förankra visioner och bidra till transparens. Kommunikation är en självklar del av ledarskapet och jag garanterar att kommunikationshinken alltid är fylld 100 % oavsett chefens grad av aktivitet och medverkan.
Dag har erfarenhet av att bygga upp kommunikationsfunktioner från grunden och att leda förändringsresor i politiskt styrda verksamheter.
– Det ska kännas enkelt att jobba med sektionen, att vi är tillgängliga och att vi gör saker bättre tillsammans. Det handlar också om att skapa en kultur där medarbetare vill ta del av information, inte bara för att de måste, utan för att de känner sig delaktiga, säger Dag Oredsson.
När det gäller universitetets gemensamma kommunikationsarbete tänker Dag fortsätta på den väg som universitetsledningen och sektionen har arbetat fram.
– Kartan finns där, och det är den vi ska följa. Johanna och medarbetarna har gjort ett fantastiskt arbete utefter det uppdrag som utgick, och vi ska självklart hålla kursen fast med möjlighet till förädling där det behövs. Min första vision är att ta det här i hamn, att få hela förvaltningen att förstå vad förändringen innebär och hur vi får kraft av varandra. Vår utvecklingsplan innehåller många och efterlängtade saker som i vissa fall är decenniegamla önskemål.
När Dag blir ombedd att nämna vilka frågor han brinner mest för blir svaret diplomatiskt att allt vi gör är viktigt, annars ska vi inte göra det. Men det är klart att vissa punkter har fått mer tankeutrymme så här i början.
– Några tillfälliga hjärtefrågor har jag förstås. Just nu tänker jag mycket på det ibland provocerande begreppet varumärke, där universitet måste ta ett fast ägandeskap för varumärket är inte valbart. Det finns där vare sig vi vill eller inte. Det handlar om enorma värden årligen och med tydlig strategi kan det arbetet bli hjälp i många andra frågor, exempelvis arbetet med ranking, som i sin tur är avgörande för vårt anseende och attraktivitet som i sin tur är utgångspunkten för andra frågor och så rullar det på. Vidare är chefers och medarbetares förutsättningar något jag vill jobba vidare med tillsammans med andra, här ser jag till exempel att vi inte har ett gemensamt intranät och det behöver jag omgående förstå och veta varför det är så, och hur vi kan komma vidare med det.
Om han fick välja en superkraft i jobbet skulle det vara ett extra huvud och några extra armar, som Shiva.