Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Fem sätt att ta tillvara kreativitet i en organisation

Man i jacka vid träd. Foto
Stephan Schaefer kom i höstas ut med boken Organizing Creativity. Foto: Jan Olsson

Det är inte självklart att en organisation tar tillvara kreativiteten hos medarbetarna. Kreativitet kan kväsas men den kan också få flöda. Stephan Schaefer, organisationsforskare på Ekonomihögskolan, ger fem tips om hur man bäst tar tillvara kreativiteten i en organisation.

  1. Kreativ är man tillsammans med andra. 
    Det är inte det ensamma geniet som kläcker alla stora idéer. Kreativitet är något kollektivt. Diskutera idéer med dina kollegor. Samarbete främjar kreativiteten och samarbete främjas inom akademin.
  2. Kreativitet bygger på konflikter.
    När olika idéer stöts och blöts mot varandra uppstår kreativitet. Var inte rädd för konstruktiva konflikter, konflikter kan vara produktiva och leda till större kreativitet och att man bygger vidare på varandras ­idéer. Pufendorfinstitutet är ett bra exempel där sådant sker hela tiden.
  3. Bli bättre på att lyssna på varandra.
    Vi har blivit sämre på att lyssna. Ofta förbereder vi vad vi ska säga i olika sammanhang och det leder till att man inte lyssnar utan talar förbi varandra. Det gäller att ta varandra och vad andra säger på allvar. 
  4. Kreativitet i en organisation uppstår ur en ­paradox.
    Det måste finnas både självständighet och kontroll i en organisation. Utan kontroll hålls inte deadline och det blir inte mycket gjort. Utan självständighet riskerar arbetsglädjen att försvinna. Självständighet och kontroll ­måste finnas sida vid sida för att kreativiteten ska flöda och saker bli gjorda. 
  5. Tänk alltid på vilket värde en idé har eller kan få.
    Hur kan en idé användas, och bör den överhuvudtaget användas? Ett hållbart synsätt är att inte bara tänka på hur idéer kan användas inom organisationen utan hur de bidrar till det allmännas bästa. Om en idé inte bidrar till det allmännas bästa så bör den omvärderas. 

Om LUM

Lunds universitets magasin LUM utkom första gången 1968.
Den tryckta tidningen utkommer idag med 6 nummer per år och når samtliga anställda .
Jan Olsson är redaktör och Eva Johannesson är ansvarig utgivare. 

Kontakta LUM:s redaktion

LUM in English