Stark autentisering för e-post och andra vanliga “kontorsprogram”
Från den 15 oktober gäller stark autentisering för hela Microsoft 365-paketet. Det gäller både de tjänster som du har online som Teams och online-arbetsplatsen m365.cloud.microsoft med bland annat Outlook och Copilot, och de program-appar som du har installerade, exempelvis Word, Excel och PowerPoint.
Din dator kan känna igen din inloggning i Microsoft 365 ett tag, därför kan det dröja en period, i vissa fall flera veckor, innan du märker av denna förändring.
Om du inte har skaffat dig stark autentisering, gör det. Fler än 8 000 medarbetare och anknutna till universitetet är redan igång.
Läs om hur du skaffar stark autentisering: stark autentisering
Funkar inte Freja? Kom ihåg att konfigurera i Passport
Servicedesk får många frågor om att stark autentisering inte funkar. Om du har fixat Freja och ändå inte får det att fungera, kan du göra så här:
Gör så här:
Bekräfta i Freja-appen att du är kopplad till Lunds universitet, att du fått en e-tjänstelegitimation. Saknar du e-tjänstelegitimationen för Lunds universitet men det står Freja+ överst i appen, så behöver du följa nedan steg.
- Gå till https://passport.lu.se/
- Klicka på menyn Användare och logga in.
- Välj Konfigurera stark autentisering och följ instruktionerna för att konfigurera Freja+
Läs guiderna och annan matnyttig information: Stark autentisering
Har du konfigurerat rätt?
Gå in på freja.it.lu.se så får du upp ”Testa Freja+”.
Klicka på Starta testet och du får besked. (Gäller för Freja+.)
Utredningsförslag om IT-uppdraget är klart
För att få en nulägesbild och se över sektionen IT:s uppdrag tillsatte förvaltningschefen en utredning i våras. Nu är utredarnas slutrapport klar. I rapporten finns förslag som att stärka den universitetsgemensamma styrningen kring IT och digitalisering. Utredarna föreslår även kompetensförstärkande åtgärder. Nu arbetar förvaltningschefen med en handlingsplan utifrån de lagda förslagen.