UB återlämnar handskrift efter detektivarbete

Foto av fasaden på Staatsbibliothek zu Berlin. Träd och grönska i förgrunden.
Staatsbibliothek zu Berlin skickade en förfrågan om handskriften 2016. Foto: Paul Korecky

En fransk medeltida handskrift i Universitetsbibliotekets samling ska återlämnas till Berlin. Det föreslår UB efter att ha mottagit en närmast unik förfrågan.

– Såvitt jag vet har vi inte haft något sådant fall här på UB tidigare och det är överhuvudtaget ovanligt för svenska bibliotek, men vanligare i utlandet. Museer har mer erfarenhet av restitutionsärenden.

Det säger Per Stobaeus, bibliotekarie vid Universitetsbiblioteket och docent i historia, som de senaste åren har varit med och utrett den medeltida bokens öde.

Teologisk 1300-talsskrift

Det var 2016 som Staatsbibliothek zu Berlin hörde av sig till kollegorna vid UB. I sin förfrågan bad de att boken, som i Universitetsbibliotekets handlingar kallas Medeltidshandskrift 53 eller MH 53, skulle återlämnas.

Boken, som är en teologisk skrift från 1300-talet, bedöms ha försvunnit från Tyskland under andra världskriget. Den tros ha ingått i en samling som, i likhet med många andra handskrifter och böcker, under krigsåren förvarades i tillfälliga arkivlokaler. Vissa böcker kom aldrig tillbaka till Berlin efter krigsslutet och MH 53 är troligen en sådan.

Handskrift på latin från 1300-talet.
Så här ser Medeltidshandskrift 53 ut. Foto: Universitetsbiblioteket

Startade en utredning om bokens historia

Förfrågan gjorde inledningsvis Per Stobaeus och hans dåvarande chef Eva Nylander villrådiga.

– Vi var mycket osäkra. Vad var praxis? Finns det något regelverk som talar om vad vi ska göra? Vad är rätt i det här fallet?

En utredning av anskaffningen av boken, dess proveniens och betydelse för universitetets forskning drog i gång. Enligt den står det klart att handskriften hamnade i Lund och i universitetets ägo år 1965, då den köptes av boksamlaren och affärsmannen Torsten Jungner i Växjö. Han hade i sin tur sannolikt köpt den i Polen.

Regeringen fattar beslutet

UB skriver i sin utredning att universitetet köpt in boken i god tro, men konstaterar också att den inte i någon större utsträckning har använts i forsknings- eller utbildningsverksamheten. Att det skulle finnas ett behov i framtiden är inte heller särskilt troligt.

Per Stobaeus berättar att man i utredningen har rådgjort med bland annat universitetets jurist, med Riksantikvarieämbetet och med Kristian Jensen som under många år var chef över samlingarna på British Library. Nu har man kommit fram till att boken borde återlämnas till Staatsbibliothek zu Berlin, och i ett beslut undertecknat av rektor föreslås detta för regeringen.

– Till slut kom vi fram till detta, men det är ju formellt regeringen som avgör frågan, och vi vet inte när det sker, säger Per Stobaeus.

Om LUM

Lunds universitets magasin LUM utkom första gången 1968.
Den tryckta tidningen utkommer idag med 6 nummer per år och når samtliga anställda .
Jan Olsson är redaktör och Eva Johannesson är ansvarig utgivare.

Kontakta LUM:s redaktion

LUM in English