Vinnare av Lunds studenters pedagogiska pris 2024

PatrikLindskoug och Oriana Bernal.

Lunds studenters pedagogiska pris delas ut för framstående insatser i utbildningen. I år går priset till Oriana Quaglietta Bernal, sociologiska institutionen och Patrik Lindskoug, juridiska institutionen.

Rektor utser pristagare efter förslag från studentkårerna. Pristagarna erhåller diplom samt enligt lokalt kollektivavtal en löneförhöjning.

Till institutionerna utbetalas dessutom ett bidrag om 25 000 kronor vardera för att möjliggöra studieresor i tjänsten för pristagarna. Medlen tas av de universitetsgemensamma medlen för utbildning.

Ett stort grattis till pristagarna!

Det pedagogiska priset delas ut vid universitetets årshögtid den 26 januari 2024.

Ur nomineringarna

Oriana Quaglietta Bernal

Oriana är universitetslektor vid sociologiska institutionen vid Samhällsvetenskapliga fakulteten.

Oriana är en lärare som lägger stort fokus på att utveckla sin egen undervisning och pedagogik. Hennes egna engagemang för ämnet syns tydligt i undervisningen vilket smittar av sig till studenter. Oriana är duktig på att sammanfläta teoretiska begrepp till sitt ämnets praktik, ofta genom exemplifiering från sitt eget arbete och populär media. Oriana skapar en trygg miljö för studenterna och beskrivs som lyhörd gentemot studentgruppens olika behovs vilket skapar ett gott diskussionsklimat.

Patrik Lindskoug

Patrik är universitetslektor vid juridiska institutionen vid Juridiska fakulteten.

Patrik beskrivs som en lärare som alltid har studenternas perspektiv i åtanke och tillsammans med hans stora entusiasm för sitt ämne skapar det en väldigt rolig och lärorik miljö i föreläsningssalen. Patrik är duktig på att i sin undervisning sammanfläta teori och praktik genom att tydligt exemplifiera, vilket leder till att studenter kan tillämpa det de lärt sig i konkreta situationer. Patrik beskrivs som tillgänglig och lyhörd gentemot studenternas tankar och åsikter, någon han sedan använder för att förbättra sin pedagogik och kursupplägg.