Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Uppbyggnad av enhet för forskningsdata och e-infrastruktur

Projektet är en omfattande satsning från Lunds universitet vars mål och syfte är att under 2024-2025 i projektform bygga upp, etablera och driva den nya Enheten för forskningsdata.

Bakgrund

Forskarna vid Lunds universitet behöver säkra och tydliga svar på frågan hur digitala forskningsdata ska hanteras. LU måste kunna erbjuda tekniska lösningar som alla kan använda och också support för frågor kring alla steg i forskningsprocessen som innefattar hantering av forskningsdata. 

Under två olika utredningar och projekt har universitetet samlat sina utvecklingsambitioner och kommit fram till att det redan finns en hel del stöd inom universitetet men att det också saknas en del. Som ett led i arbetet med att förbättra stödet för forskare inrättades Enheten för forskningsdata inom den gemensamma förvaltningen i december 2021. Enheten inrättades av förvaltningschefen på uppdrag av rektor.

Enheten för forskningsdata ska ansvara för att utveckla, samordna och tillgängliggöra stödet till Lunds universitets forskare i hantering av forskningsdata. Projektets mål är att enheten ska fungera som en naturlig kontaktpunkt för forskare som behöver stöd för att kunna genomföra sin forskning och omfattar stöd såväl stöd på webben som tekniska lösningar och personlig rådgivning och support. Projektets tidplan är mars 2023 – december 2025.

Projektledning

Projektägare: Viktor Öwall, Universitetsledningen
Projektledare: Fredrik Edman, LU Innovation
Styrgrupp: Viktor Öwall (ordförande), Per Mickwitz, Susanne Kristensson

Projektmedlemmar

  • Edina Voloder, sektionen Kommunikation
  • Anna Axmon, Medicinska fakulteten, LUPOP
  • Fredrik Edman, LU Innovation
  • Emilie Stroh, Medicinska fakulteten
  • Madelene Svensson, sektionen Juridik och dokumenthantering
  • Karolina Widell, Forskningsservice

Quality Assurance (QA)

  • Anna Axmon, Docent/Statistiker vid Medicinska fakulteten, LUPOP
  • Oscar Agertz, Forskare/Universitetslektor vid Astrofysik
  • Nicolo Dell’Unto, Professor vid Arkeologi
  • Fredrik Tufvesson, Professor vid Kommunikationsteknologi

Syfte och mål

Enheten för forskningsdata ska byggas upp för att fungera som en naturlig kontaktpunkt vad gäller stöd för forskningsdatahantering, anpassat efter forskarnas behov.

Som en självständig del av den gemensamma förvaltningen ska enheten:

  • vara bemannad med rätt kompetens 
  • arbeta för att samordna befintliga stödstrukturer och utveckla rutiner för att identifiera och stödja nya forskarbehov
  • vara välinformerad, samt ingå i nationella och internationella initiativ och nätverk vilka påverkar forskningsdatahantering, för att säkerställa att stödet förblir relevant och uppdaterat.

Projektspår

Samlat stöd på webben

Under 2024 pågår ett omfattande arbete där delprojektet kartlägger det nuvarande befintliga stödet på webben och genom att etablera en ny yta på universitetets centrala huvudwebbplats för medarbetare, samlar det och tillgängliggör det. Under delprojektet ska en ny struktur och samling sidor tas fram baserat på forskarnas behov och för att bättre spegla forskningsprocessen, forskningsdatats livscykel och där FAIR genomsyrar informationen och stödet som forskarna får på webben - och en plan för vidare förvaltning inom Enheten för forskningsdata ska tas fram.

Ansvarig delprojektledare: Ann-Sofie Zettergren

Etablering av supportfunktion

Det här delprojektet ska etablera en supportfunktion vid enheten som stöttar forskare i frågor som rör datahantering. Detta genom att tillhandahålla en digital supportstruktur i universitetets upphandlade centrala ärendehanteringssystem, så att forskarna kan få enkel och tydlig vägledning till de stödfunktioner som redan finns. 

Ansvarig delprojektledare: Annakim Eltén

I det här projektspåret ska Enheten för forskningsdata bemannas. Här ska också projektet utveckla etablerade arbetssätt för samverkan och samordning av Lunds universitets befintliga stödstrukturer samt för att fånga upp nya behov som forskarna har och utveckla stödstrukturer kring dessa.

I det här spåret ska projektet etablera digitala stödfunktioner för forskningsdatahantering. Det kan vara stöd som redan finns men behöver utvecklas eller stöd som saknas idag. Detta projektspår ansvarar också för att utvärdera möjligheten för systemförvaltning inom Enheten för forskningsdata.

Ansvarig delprojektledare: Johan Dahl & Johan Ekman

Hantering och lagring av digitala forskningsdata

Det här delprojektet ska ta fram en systemlösning för teknisk integration och behörighetsstyrning för digital forskningsdatahantering avseende: lagring, delning, arkivering och tillgängliggörande.

Lunds universitet ska därigenom kunna erbjuda sina medarbetare en lagringsyta för sin data, vilken säkerhetskopieras löpande, samt tillhandahåller möjligheter att spara, dela och tillgängliggöra sin data utifrån de krav och riktlinjer som föreligger. 

Ansvarig delprojektledare: Johan Ekman

LUCRIS Datasetsmodul

Det här delprojektet ansvarar för ta i bruk den modul i LUCRIS som används för att beskriva dataset, både sådana som finns vid LU men även de som är tillgängliggjorda i externa repositorier.

Ansvarig delprojekledare: Karolina Widell

Kommande aktiviteter

Under 2024 och 2025 kommer stödfunktioner och LU-gemensamma system för hantering och lagring av digitala forskningsdata att byggas upp vid Lunds universitet. Det sker först i projektform och projektet kommer sedan under 2025 att övergå i en driftsfas i form av en etablerad enhet. Genom en aktiv dialog med forskare samordnas pågående verksamheter som redan idag finns på institutioner, fakulteter, bibliotek och i förvaltningen.