Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Nytt om IT: ärendesystem, supportcenter och städning

En hand på ett tangentbord.

Nytt ärendesystem upphandlat, nytt supportcenter, LU Box städning och en vänlig påminnelse om att skaffa stark autentisering, från nästa vecka (24) så krävs det även för resebokningar.

Nytt ärendesystem upphandlat

Upphandlingen av nytt ärendesystem för hela universitetet är nu avslutad. Synerity AB levererar systemet HaloITSM

HaloITSM är ett brittiskt företag och har arbetat med ärendehantering länge och har ett antal engelska universitet som kunder. Lagring och drift sker inom EU.

Nuvarande avtal med leverantören av dagens ärendesystem ServiceNow gäller året ut. 

Som medarbetare kommer inga större skillnader märkas under hösten men när det nya systemet är på plats kommer det bli lättare att få stöd och guidning, bland annat inom IT. 


Supportcenter hjälper dig att hitta rätt 

Nu finns ett nytt Supportcenter på Medarbetarwebben som gör det lättare att hitta support och skapa vissa ärenden som berör IT, anställning och ekonomi. 


Förbättringsarbete för LU Box

LU Box är ett av Lunds universitets alternativ för att lagra dokument. Nu pågår ett förbättringsarbete kring LU Box. Några av aktiviteterna som pågår:

  • Städning: Sektionen IT har börjat städa bort gamla, icke-aktiva LU Box-konton. 
    Det här kan du göra själv: Om du inte vill fortsätta att använda LU Box ska du spara ner de filer du vill behålla.
  • Livscykelhantering: Står du som ägare till ett LU Box-konto som flera arbetar i? Om du avslutar din anställning, avslutas även ditt konto i LU Box. 
    Det här kan du göra själv: Innan du slutar, kom ihåg att flytta över ägarskapet för det du delat i LU Box till en kollega som också jobbar i samma mapp.

Se guider och läs mer om LU Box: LU Box | IT-webben

Se en förteckning över de lagringstjänster som universitetet har avtal med: Lagring | IT-webben.


Och så en vänlig påminnelse …

Stark autentisering är ett sätt att logga in som gör det svårare för någon att låtsas vara du. För att skydda universitetet mot den ökade hotbilden som finns i dag, räcker det inte med bara säkra lösenord, utan det krävs även stark autentisering för inloggning i universitetets IT-tjänster.

Nu får allt fler IT-tjänster på Lunds universitet stark autentisering. Från och med vecka 24 kommer det krävas stark autentisering för att boka tjänsteresor via BCD Travel. Se tidsplan för de universitetsgemensamma IT-tjänster som kommer att kräva stark autentisering från våren 2025: Autentisering- IT -webben.

Kontrollera om du gått igenom dessa steg för att förbereda dig för stark autentisering:

  1. Skaffa Freja+ (eller autentiseringsapp om du inte kan skaffa Freja+)
  2. Koppla ditt Freja+ till ditt LU-konto. Det gör du i Passport
  3. Testa om du fått till konfigureringen rätt: Freja+ test

Har du glömt bort PIN-koden till Freja+ eller har du en annan Freja-fråga? Fråga leverantören Frejas support: Frejas support