Inloggning med QR-kod införs, bättre tillgång till Freja för internationella användare
Nu ändras gränssnittet när du loggar in på de IT-tjänster som kräver stark autentisering. Alla användare kommer att mötas av ett delvis förändrat inloggningsflöde. Det kommer på ett bättre sätt stödja dels internationella Freja-användare, dels inloggningar på mobiltelefoner.
Läs mer i tidigare artikel: Inloggning med QR-kod införs för att underlätta för internationella användare
E-post och andra IT-tjänster får stark autentisering i oktober
Ytterligare IT-tjänster får nu stark autentisering. Den 1 oktober får exempelvis Canvas och Lucris det och den 15 oktober är det dags för Microsoft 365 och Zoom med flera. Det är system som berör många och har du inte förberett dig för stark autentisering är det dags. Microsoft 365 rör till exempel e-posten och kalendrar.
En vanlig fråga är om även externa gäster, som man har Teams- eller Zoom-möten med, behöver stark autentisering. Svaret är nej. Den starka autentiseringen gäller bara konton på Lunds universitet. Dina gäster loggar in med sina egna konton och kommer in i mötet den vägen.
- Instruktioner och guider om hur du gör för att förbereda dig: Stark autentisering
- Här finns lista över vilka IT-tjänster det gäller: Autentisering/auktorisation | IT-webben.
Med anledning av cyberangreppet mot Miljödata
Angriparna mot Miljödata AB, som levererar systemet Adato till Lunds universitet, lyckades komma åt viss information om alla anställda vid universitetet.
Mer om incidenten: Cyberangreppet mot vår systemleverantör Miljödata visar att personuppgifter har läckt
Gå den obligatoriska kursen i informationssäkerhet
Skydda dig själv – och hela universitetet!
Alla som har ett LU-konto ska genomföra den obligatoriska utbildningen i grundläggande informationssäkerhet. Syftet är att höja medvetandet om de risker som kan finnas vid hantering av information inom universitetets verksamhet.
Informationssäkerhet är allas ansvar – har du tagit ditt?
5 tips för att öka IT-säkerheten
En vanlig fråga sektionen IT får är hur man kan öka IT-säkerheten själv. Det finns mycket du kan göra. Här kommer fem bra tips.
- Tänk efter innan du klickar. Var försiktig med länkar i e-post – även om de ser ut att komma från en kollega eller chef. Kontrollera avsändaren noga. Även om mejlet ser ut att komma från en välkänd avsändare, bör du vara observant på konstiga länkar.
- Rapportera misstänkt e-post. Har du fått ett konstigt mejl? Rapportera direkt. Det hjälper IT-verksamheterna vid universitetet att agera snabbt och skydda andra. Om du misstänker att du gått på någon typ av nätfiske är det viktigt att du omgående byter lösenord också. Du rapporterar till Servicedesk precis som vanligt, servicedesk [at] lu [dot] se (servicedesk[at]lu[dot]se).
- Var försiktig med att använda andra datorer och telefoner. En vanlig anledning till att man blir av med lösenord är att man använt en osäker dator eller telefon. Kanske använder du en gemensam familjedator med sämre säkerhet. Kanske lånar du en dator av en kollega på en konferens för att läsa din e-post. Eller så tar du fram en gammal avlagd dator ur skrivbordslådan. När du använder en dator som hanteras av Lunds universitet vet du att den är skyddad från virus och liknande.
- Uppdatera din programvara regelbundet. Se till att din dator och dina kända appar/program är uppdaterade. Kommer det upp en banner “Uppdatera programvara” eller liknande ska du uppdatera. Säkerhetsuppdateringar täpper till kända sårbarheter.
- Lås din dator när du lämnar den. Det är ett enkelt sätt att förhindra obehörig åtkomst, särskilt i öppna kontorsmiljöer.
Och du – dela aldrig dina inloggningsuppgifter. Inte ens med din allra bästa kollega. Dina inloggningsuppgifter är dina.
När du reser eller pendlar finns det flera saker att tänka på för att öka IT-säkerheten. Vi har samlat de råden i Checklista resesäkerhet.
Vill du bidra till bättre information om IT och support?
Sektionen IT vill förbättra kommunikationen och supporten kring IT och telefoni på universitetet. Därför vill vi göra ett antal intervjuer med i första hand medarbetare. Intervjuerna är ca 45 minuter långa. De är individuella men anonymiseras efteråt. Frågeområdena varierar. Just nu är vi intresserade av att ställa frågor kring support och självbetjäning, men framöver kan det vara andra ämnen som vi är intresserade av. Mejla till kommunikation [at] it [dot] lu [dot] se (kommunikation[at]it[dot]lu[dot]se) om du är intresserad att bidra till en bättre IT-kommunikation och support.