Som en del av den gröna resplanen fortsätter dialogen med våra fastighetsägare för att utveckla fler stöldsäkrare cykelparkeringar samt fler möjligheter att förvara och ladda elcykelbatterier. Det är frågor som dessvärre tar tid att lösa i och med att det många gånger kräver stora investeringar.
Förvaring av elcykelbatterier och cyklar
Sedan Kammarkollegiet, som försäkrar de statliga myndigheternas lokaler, kom med ett förbud 2023 om att ta in litiumjonbatterier till elcyklar, elsparkcyklar etc. i våra lokaler har ett flertal lösningar tillkommit. Utifrån resvaneundersökningens svar 2024 är det fortfarande långt ifrån tillräckligt.
Det som är på gång den närmaste tiden när det gäller batteriförvaring är framför allt några ombyggnationer av befintliga, brandsäkra rum. Ekonomihögskolan inviger i dagarna ett brandsäkert rum avsett för förvaring och laddning av elcykelbatterier och elsparkcyklar. I Gamla Kirurgens cykelförråd i kvarteret Paradis har ett elcykelbatteriskåp nyligen installerats och förvaringsmöjligheter för elcykelbatterier är också på gång i M-huset på LTH.
När det gäller de tre förvaringsskåp för elcykelbatterier som installerades på LTH-området i september förra året ser det i nuläget inte ut att få någon fortsättning. Investeringarna för den här typen av batteriskåp för utomhusbruk är stora eftersom dessa kräver dragning av el och behöver termostatfunktion för att klara laddning vintertid. Dessutom har en del av våra medarbetare haft problem med låsfunktionen, vilket framför allt har berott på att låsens batterier har bytts för sällan. Enligt Akademiska Hus kommer batteribyte fortsättningsvis göras med tätare intervall.
Säkra cykelställ och cykelförråd
Sedan Forum Medicum invigdes för två år sedan har det varit problem med cykelkaos framför byggnaden. Fastighetsägaren Akademiska Hus hade hoppats att cykelställen bakom byggnaden skulle användas i större utsträckning men så har det inte blivit. I höst kommer Akademiska Hus utöka med 120 cykelparkeringsplatser som ska finnas på plats i slutet av november.
LU Byggnad för också samtal med Akademiska Hus om att genomföra en pilot med ett enklare, låsbart cykelförråd där bland annat elcyklar skulle kunna parkeras, förslagsvis på bilparkeringsplatsen mellan Fysicum och Geocentrum. Det är dock fortfarande oklart hur finansieringen av ett sådant cykelförråd kan lösas.
Utöver att få fram fler förvaringsmöjligheter för elcykelbatterier och dyrare cyklar, som efterfrågats i förra årets resvaneundersökning, har även frågan om fler cykelställ där ramen kan låsas fast varit uppe till diskussion. Ett konkret exempel på förbättringar är att Akademiska Hus i samband med den ombyggnad som har gjorts runt Kårhuset vid LTH, har installerat cykelställ där ramen kan låsas fast.
För att nå ambitionsnivån i den gröna resplanen behövs ytterligare satsningar på låsbara cykelförråd, elcykelbatteriförvaring och säkra cykelställ, och det är frågor som behöver hanteras i samverkan mellan våra fastighetsägare, respektive verksamheter och förvaltningen centralt. Den långsiktiga finansieringen är dock ännu inte löst.
Läs mer:
- Webbnyhet 20 augusti: Grön resplan för pendlingsresor beslutad
- Den gröna resplanen och diverse information om att resa hållbart till jobbet: Grön resplan