Hennes forskning plagierades – saknar stöd från universitetet

Två kvinnor vid staty med rödbrun tegelvägg i bakgrunden. foto
Sara Farshchi och hennes före detta handledare ­Carita Paradis, som var den som upptäckte plagiatet. Foto: Jan Olsson

Språkvetaren Sara Farshchis forskning plagierades av tre ukrainska forskare och publicerades som deras.

Det har gått fem månader sedan professor Carita Paradis upptäckte att delar av hennes före detta doktorand Sara Farshchis fem år gamla avhandling plagierats av tre ukrainska forskare och att plagiatet publicerats bland annat av det internationella förlaget Springer.

Vill se konsekvenser

Trots upprepade påstötningar har Springer inte avpublicerat och de ukrainska forskarna har inte lidit några konsekvenser av sitt fusk. Inte mer än att de portats från att delta i Future Technologies Conference i San Francisco där de också lät publicera plagiatet.

Sara Farshchi är frustrerad. Dels för att Springer inte avpublicerar plagiatet, dels för att hon under månaderna som gått saknat stöd och hjälp från Lunds universitet.

– Jag önskar att universitetsledningen hade kontaktat universiteten och forskarna i Ukraina och hållit dem ansvariga för vad de gjort.

Efterlyser stöd

Sydsvenskan var först att rapportera om textstölden som Sara Farshchi utsatts för. Efter det har hon fått mejl från forskare i Ukraina, som uttryckt sin besvikelse över vad deras landsmän har gjort. De har också berättat vilka instanser i Ukraina som hon kan vända sig till för upprättelse.

– Och den chansen ökar betydligt om det inte är jag som enskild forskare från ett utländskt universitet som klagar, säger Sara Farshchi.

– Jag vill att Springer avpublicerar plagiatet och tar ansvar för att de gjort fel. Och så vill jag att de här tre forskarna hålls ansvariga på något sätt, jag vill att fusket ska få konsekvenser för dem. Och så vill jag att Lunds universitet visar sitt stöd tydligt, som det är nu så vet jag inte om universitetet stödjer mig och andra forskare i samma situation.

LUM har sökt universitetsledningen.

Plagierat delar av avhandlingen

Sara Farshchi disputerade i språk­vetenskap för fem år sedan. Plagiatet publicerades i höstas och upptäcktes den 9 november. Det som plagierats av de ukrainska forskarna är delar av den så kallade kappan (avhandlingens sammanfatting) samt delar av en av de fyra artiklarna i avhandlingen. Totalt 14 sidor plus referenser.