Operatörsbyte av telefoni – detta behöver du veta nu
Lunds universitet genomför nu ett operatörsbyte av telefonitjänster. Det gamla avtalet upphör i mars 2026, och ny leverantör är Telia. I och med det nya avtalet kommer förändringar att ske. Här kommer en övergripande information.
I dag äger universitetet servrar, system och licenser för telefoni. I det nya avtalet köps detta som en tjänst. Det innebär att operatör (Tele2), växelsystem Avaya (växel) och hänvisning (Trio) kommer att ersättas av en enda leverantör, Telia. På det här sättet uppgraderas universitetets telefoni till modern teknik, och vi sparar också pengar.
Fasta telefonerna avvecklas
I dag finns det drygt tvåtusen fasta telefoner på universitetet. De bygger på en föråldrad teknik som inte fungerar i moderna telefonväxlar. Därför kommer de fasta telefonerna avvecklas i samband med operatörsbytet.
Byte av sim-kort
Eftersom universitetet byter operatör, måste alla sim-kort bytas ut.
Översiktlig tidplan
- November. De nya abonnemangstyperna och tjänstepaketen publiceras på informationssidan om operatörsbytet på Medarbetarwebben.
Byte av telefonitjänst - November till slutet av januari 2026. Kvalitetssäkring av abonnemang.
- Slutet av februari 2026. Utskick av sim-kort.
- 10–11 mars 2026. Operatörs- och systembyte.
Information
Mer detaljerad information kommer fortlöpande genom Nytt om IT-artiklarna på LU-nytt. Allt samlas på webbsidan:
Autentiseringskravet för LU Box, Teams med flera skjuts fram
Kraven på stark autentisering av LU Box, Microsoft 365 (exempelvis Teams) och Lumac kommer att skjutas fram. Inspera Assessment är framflyttat till 20 januari 2026.
Den 15 oktober kommer några fler IT-tjänster kräva stark autentisering, till exempel Klara Arkiv.
Förbered dig för stark autentisering
Även om nu väldigt många redan förberett sig för stark autentisering – runt niotusen! –så återstår det ändå för ett drygt tusental av de anställda medarbetarna.
För er som är kvar, följ instruktionerna och supportguiderna som du hittar på Medarbetarwebben:
https://www.medarbetarwebben.lu.se/stark-autentisering
Här hittar du listan över vilka IT-tjänster som fått och som ska få krav på stark autentisering:
https://www.it-webben.lu.se/it-tjanster/om/autentisering-auktorisation/
Nytt gränssnitt
Sedan 2 oktober har gränssnittet ändrats när du loggar in med stark autentisering. Mer information och instruktioner finns i den här artikeln: Inloggning med QR-kod införs för att underlätta för internationella användare
Epic förbättras
Epic är självbetjäningsportalen där medarbetare själva kan hantera e-postfunktioner för bland annat mejllistor och delade mejlboxar.
I början av oktober gjordes en första uppdatering som ska förbättra Epic. Några av förbättringarna:
- Förbättrad prestanda, Epic har blivit snabbare och lättare att jobba med.
- Förenklad återkoppling och felhantering. Du som användare får tydligare information vid fel och kan enklare ge återkoppling.
- Tydligare visning av listor. Listorna presenteras tydligare och är enklare att arbeta med.
- Anpassad vy, du får bara upp den del av universitetet som du tillhör i organisationsträdet. Så slipper du leta.
- När du växlar mellan sidorna, stannar den valda organisationsnoden kvar. Det ger en mer konsekvent navigering.
Fler uppdateringar och förbättringar kommer under hösten.
Flera e-post som skickades 11 september kom inte fram
Den 11 september drabbades universitetet av en driftstörning av Microsoft 365, vilket innebar att en del e-post som skickades till och från Lunds universitet mellan cirka klockan 03 och 15 den 11 september inte kunde levereras.
De som är påverkade av detta har kontaktats med instruktioner kring hur de kan kontrollera vilka meddelanden som inte nått fram till dem.