Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Projektet En samlad utbildningswebb tar nästa steg: Så påverkas verksamheten

Kollage med skärmdumpar.
Från principdesignen: några utkast på hur universitetets framtida utbildningssidor skulle kunna se ut. Obs bilden är skissmaterial.

En samlad utbildningswebb har under hösten gått in i en ny fas. Nu implementeras stegvis nya roller och arbetssätt tillsammans med såväl gemensam förvaltning som fakulteter och institutioner. Samtidigt utvärderar och definierar projektet fortsatt design och teknik för den kommande gemensamma utbildningswebben vid Lunds universitet.

Målet med den nya utbildningswebben är att bidra till bättre service för blivande studenter genom samlad och jämförbar information. Under hösten har projektgruppen, i samarbete med externa konsulter, fortsatt testa principerna för designen av de nya webbsidorna. Förslag på en arbetsprocess med tillhörande universitetsövergripande organisation har också presenterats för samtliga fakulteters ledningar. 

Inför det praktiska innehållsarbetet under våren, har fakulteterna också ombetts att inkomma med en kortare behovs- och resursinventering. Projektet beräknas lansera ny design, teknik och innehåll i september 2025.

Fortsatt arbete med design och teknik

– Just nu jobbar vi framför allt med principdesignen. Här matchar vi designkonceptet med en innehållsinventering för att säkerställa att viktig information får plats i den nya webblösningen. Vi utvärderar skisserna utifrån tekniska krav och nationella samt internationella behov, säger Petra Svensson, delprojektledare för spåret Produktinförande.

Tekniskt ingår också ett nytt PIM-system (product information management). Systemet ska möjliggöra ett mer effektivt och strukturerat arbetssätt med delar av det innehåll som tidigare publicerades i Lubas och olika webbpubliceringssystem (som Drupal).

PIM-systemet för universitetets del kommer rymma beskrivningstexter, bilder, länkar och annat som den presumtiva studenten kan behöva för att göra sitt val av utbildning. Men mycket av “grunddatan” kommer fortsätta att hämtas in från olika system, som Lubas, Ladok och Lucat.

Innehållsarbetet involverar många medarbetare på universitetet

Under senhösten inleds ett redaktionellt innehållsarbete där de olika organisatoriska nivåerna (gemensam förvaltning, fakultet och institution) kommer att involveras stegvis i att producera innehåll för kurs- och programpresentationerna. Navet blir ett kommande redaktionellt samarbetsforum på universitetsgemensam nivå, med representanter från fakulteternas kommunikationsavdelningar. På fakultetsnivå rekommenderas också lokala redaktionella utbildningsredaktioner.

Varje institution kommer att ha sakkunniga som blir en del av processen och bidrar med underlag till texter som sedan bearbetas av kommunikatörerna i samråd med andra delar av organisationen.

– Tanken bakom den nya organisationen är att skapa en samsyn kring vad som utgör en riktigt bra utbildningssida. Hur tänker och resonerar den presumtiva studenten? Hur kan vi underlätta att göra ett kvalificerat utbildningsval? Med en gemensam organisation för kurs- och programbeskrivningar på webben hoppas vi kunna bidra till att få rätt student på rätt plats, säger Patrik Hekkala, huvudprojektledare för projektet En samlad utbildningswebb.

Internutbildningar under våren

Varje fakultet har utsett en samordningsansvarig för innehållsarbetet inom projektet. Flera av dem inleder snart sitt förarbete inför våren 2025 då merparten av det praktiska innehållsarbetet kommer ske. Då ska webbinformationen om universitetets alla kurser och program ses över med den presumtiva studentens behov i fokus. 

– Det blir en stor och komplex samarbetsövning. Vi hoppas att vi gemensamt kan förenkla användarresan för den blivande studenten och samla målgruppsanpassad program- och kursinformation på lu.se samt lunduniversity.lu.se. Den presumtiva studenten ska inte behöva snurra runt bland LU:s alla olika sajter för att hitta vad den behöver, säger Louise Larsson, delprojektledare för spåret Införande. 

Projektet planerar att hålla utbildningar i innehåll (klarspråk, upplägg, AI-stöd med mera) för de som ska arbeta med texter i den nya organisationen under tidig vår 2025. Senare under våren kommer det erbjudas utbildningar i själva PIM-systemet. Mer information om detta kommer till alla berörda via projektledarna eller samordnarna på varje fakultet.

Mer om projektet En samlad utbildningswebb.

Kontakt

Patrik Hekkala
Projektledare
patrik [dot] hekkala [at] kommunikation [dot] lu [dot] se (patrik[dot]hekkala[at]kommunikation[dot]lu[dot]se)

Petra Svensson
Delprojektledare |
Produktutveckling
petra [dot] svensson [at] kommunikation [dot] lu [dot] se (petra[dot]svensson[at]kommunikation[dot]lu[dot]se)

Louise Larsson
Delprojektledare |
(Produkt-) Införande
louise [dot] larsson [at] ehl [dot] lu [dot] se (louise[dot]larsson[at]ehl[dot]lu[dot]se)