Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Nytt om IT: Nya mobilabonnemang, nytt supportcenter, 2G/3G

Laptop

I mars 2026 byter universitetet telefonoperatör till Telia. Snart öppnar nya portalen för support och ärenden och information för dig med en gammal telefon.

Telefoni: Nya abonnemangstyper efter 11 mars 2026

Universitetet kommer att genomföra ett operatörsbyte av telefonitjänster. Bytet till den nya leverantören Telia sker 10–11 mars 2026. Inledningsvis kommer det att finnas fyra abonnemangstyper att välja på:

  • Standard (mobiltelefon)
  • Fristående mobil
  • Softphone
  • IP-telefoni

När bytet är klart kommer det att finnas fler alternativ.

En närmare beskrivning av de olika abonnemangstyperna och en prislista finns här: Byte av telefonitjänst 2026

Just nu pågår ett arbete för att kvalitetssäkra abonnemangen på Lunds universitet. Har alla medarbetare rätt abonnemang? Ett utskick till kanslichefer, sektionschefer och motsvarande med instruktioner har gjorts via e-post i början av november.


Snart öppnar nya portalen för support och ärenden 

skärmdump som beskriver hur man ska trycka.

Den 1 december öppnar den nya portalen för support och ärenden, Supportcenter. Här hittar du guider och kan skapa ärenden om bland annat IT, ekonomi och HR. Portalen kommer att vara mycket enkel i början, men kommer att utvecklas i rask takt.

Du som användare kan logga in i portalen för support och ärenden: supportcenter.lu.se  (från och med 1 december). Använd ditt LU-konto för att logga in. 

Så här gör du för att välja språkversion i Supportcenter. 

  1. Gå in på supportcenter.lu.se
  2. Klicka på cirkeln längst uppe i högra hörnet.
  3. Då fälls en lista ut. Välj önskat språk, svenska eller engelska.

För dig som är handläggare ("agent") i ärendesystemet är ingången scagent.lu.se. Handläggare utbildas i verktyget fortlöpande. Kontakta Servicedesk om du har frågor kring att vara handläggare.


2G- och 3G-nät stänger ner – det här behöver du veta

Den 1 december 2025 stängs 2G- och 3G-näten ner i Sverige. Universitetets nuvarande telefonoperatör Tele2 har identifierat en risk att det inte kommer att gå att ringa ut med vissa mobiltelefoner, när näten tas ur bruk. Det kan bero på att dessa telefoner saknar stöd för samtal över 4G-nätet (VoLTE). 

Testa om din mobil har stöd för 4G-samtal 

Ring 225 för att testa om din mobil stöder 4G-samtal. Om du befinner dig i ett område med endast 3G-täckning, kan du höra att samtalet går via 2G/3G, även om mobilen har stöd för 4G.

Berörda användare får ett sms från Tele2.

Ringa 112, Sveriges nödnummer för akut hjälp

Från och med den 1 december finns det stor risk att vissa mobiltelefoner inte längre kan ringa 112. Det gäller följande modeller:

  • Google Pixel 5
  • HUAWEI Mate 20 Pro, PORSCHE DESIGN HUAWEI Mate 20
  • HUAWEI P smart 2019
  • HUAWEI P20 lite, HUAWEI nova 3e
  • HUAWEI P20 Pro
  • HUAWEI P30 lite
  • HUAWEI P30 Pro
  • MI 9T
  • Motorola Channel, Moto G Play (7th Gen)
  • Motorola Guam20
  • Motorola MaltaLite21
  • Motorola Tahoe21
  • Nokia 7.2
  • Nokia 800
  • NOKIA TA-1316
  • NOKIA TA-1378
  • NOKIA TA-1551
  • Samsung GALAXY S7 SM-G930F
  • Samsung GALAXY S7 SM-G930F
  • Samsung SM-G900F
  • SONY PM-1181-BV
  • SONY PM-1281-BV
  • SONY XPERIA 1 II
  • SONY XPERIA 5 II
  • SONY Xperia L1
  • SONY Xperia XA
  • SONY Xperia XZ
  • SONY Xperia XZ1 Compact
  • SONY Xperia XZ2 Compact
  • XIAOMI Mi Note 10

Läs mer om nedstängningen på Tele 2's webbplats: Utfasning 2g 3g | Tele 2