Lunds universitet har anslutit sig till Klimatramverket

Lunds universitet har via rektor anslutit sig till ett Klimatramverk för universitet och högskolor. Klimatramverket är ett ramverk för lärosätesspecifika klimatstrategier där universitetet åtar sig att fortsätta bidra till att samhället kan nå uppsatta mål genom utbildning, forskning och samverkan.

Och också att minska den egna klimatpåverkan med långtgående mål och att kommunicera detta. Klimatramverket ger stöd för, men ersätter inte, universitetets eget klimatarbete, där alla behöver bidra till att minska sin klimatpåverkan genom att t.ex. välja digitala möten och tåg framför flygresor. Klimatramverket har tillkommit på initiativ av universitet och högskolor med ambitionen att tydligt bidra till klimatomställningen i linje med samhällets nationella och internationella åtaganden. Till 2030 ska varje lärosäte som anslutit sig till Klimatramverket ha genomfört åtgärder så att man ligger i linje med 1,5-gradersmålet.