Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Pedagogiska karriärvägar på agendan för nya rådet för universitetsgemensam högskolepedagogisk utveckling

Svarta trappsteg mot en svartvägg. Mostphotos.

Rådet för universitetsgemensam högskolepedagogisk utveckling har nu haft sitt första möte. Rådets uppdrag är att utveckla kursutbudet inom högskolepedagogik, följa upp utveckling och behov av digitala utbildningssystem och att utvärdera de universitetsgemensamma kvalitetsdialogerna.

I uppdraget ingår också att planera den gemensamma högskolepedagogiska konferensen, och bistå med omvärldsbevakning av det högskolepedagogiska området.

Införandet av rådet beslutades av rektor i slutet på maj i år och därefter har fakulteterna arbetat med att ta fram ledamöter. I rådet, som leds av mig, ingår Anders Sonesson, föreståndare för AHU (avdelningen för högskolepedagogisk utveckling) och en ledamot från varje fakultet samt två studentrepresentanter.

I den nyligen genomförda utvärderingen av vårt kvalitetssäkringssystem valde UKÄ att framhäva just detta råd: de gillade tanken med rådet och såg betydelsefulla möjligheter att på strategisk nivå följa upp lärarnas pedagogiska kompetens och öppningarna för fakulteterna att lära av varandra.

Rådets inledande möte ägde rum i slutet av oktober och vi diskuterade vilka frågor vi ska prioritera. Vi kom fram till att vi ska undersöka möjligheterna med en universitetsgemensam hållning kring pedagogisk meritering och pedagogiska karriärvägar. Detta är högst aktuellt eftersom UKÄ har fått i uppdrag av regeringen att undersöka hur svenska lärosäten arbetar med meriteringssystem och SUHF:s expertgrupp för högskolepedagogiska frågor ska ta fram riktlinjer för pedagogisk meritering. Den andra stora frågan vi ska börja med är att lyfta erfarenheter av digitala verktyg från den snabba omställningen under pandemin och dela erfarenheter mellan fakulteterna.

Rådet rapporterar till utbildningsnämnden men jag återkommer också med rapporter här i LU-nytt. / Ann Kristin Wallengren.

Läs mer


Denna text är publicerad i LU-nytt nr 8.

Foto på Ann-Kristin Wallengren. Foto: Charlotte Carlberg-Bärg.

Vicerektor Ann Kristin Wallengren

E-post: ann-kristin [dot] wallengren [at] rektor [dot] lu [dot] se (ann_kristin.wallengren@
rektor.lu.se)

Telefon: 046- 222 84 76

Vicerektorernas sekreterare Gerd Hawaleska

E-post:
gerd [dot] hawaleska [at] rektor [dot] lu [dot] se
Telefon: 046-222 38 95