Lunds universitet firar 350 år. Läs mer på lu.se

Meny

Javascript verkar inte påslaget? - Vissa delar av Lunds universitets webbplats fungerar inte optimalt utan javascript, kontrollera din webbläsares inställningar.

Ett nytt Ladok - Ladok3

Under 2018 kommer Lunds universitet att få en ny version av Ladok, kallad Ladok3, som är tänkt att förenkla och bättre stödja studieadministrationen.

Den nya versionen av Ladok kommer att medföra ett delvis nytt arbetssätt och kommer till större del än dagens Ladok att bygga på självbetjäning. Ladok3 utvecklas nationellt inom ramen för Ladokkonsortiet, men införandet av systemet sköts av respektive lärosäte genom lokala införandeprojekt.

Driftsättning av Ladok3

Ladok3 kommer att driftsättas på Lunds universitet 22 mars till 9 april. Under denna period kommer Ladok att vara helt stängt för både administrativ personal, lärare och studenter.  Det kommer inte att gå att lägga in några registreringar eller resultat i Ladok. Det kommer heller inte gå att se några resultat i Ladok. Information som finns lagrad kommer att föras över, men pågående ärenden som resultatrapporteringslistor, tentaanmälningar och examensansökningar kommer inte att föras över. Därför är det viktigt att avsluta alla ärenden innan övergången, så att arbete inte går förlorat. Det går givetvis att lägga in resultat i efterhand. Ladok3-projektet kommer att fortlöpande gå ut med information till alla berörda parter, inklusive studenter. Läs mer om driftsättningen på bloggen Ladok3 på LU

Behörighet i Ladok3

Alla som ska arbeta i Ladok3 måste ansöka om behörighet. Detta gäller även personal som arbetar i dagens Ladok. Med Ladok3 kommer också nya användare att behöva behörighet. Detta gäller framför allt examinatorer som i Ladok3 kommer att skriva under betygslistan digitalt, istället för i pappersform. För att kunna utföra sitt arbete behöver examinatorer därför ansöka om behörighet i Ladok3. En annan ny grupp är lärare som väljer att rapportera in sina resultat direkt i Ladok. Behörigheten kommer att kunna sökas i Lucat. Vi kommer att gå ut med mer information när detta är inlagt i Lucat

Utbildningar

Projektet erbjuder olika utbildningar till olika målgrupper i det nya systemet.

För lärare som väljer att rapportera resultat i Ladok och för examinatorer kommer vi det att finnas behörighetsgivande webbutbildningar. Utbildningen för examinatorer kommer att finnas på både svenska och engelska. För administratörer kommer olika utbildningar att ges för olika målgrupper. Läs mer om utbildningarna på bloggen "Ladok3 på LU"

Information om införandet av Ladok3 på Lunds universitet

Bloggen "Ladok3 på LU" uppdateras löpande med nyheter om införandeprojektet på Lunds universitet. Du som önskar få aktuell information om Ladok3-projektet kan registrera dig för att få e-post varje gång ett inlägg skrivs på bloggen.

Läs bloggen "Ladok3 på LU"

Projektgrupp

Karim Andersson är projektledare för införandet av Ladok3 på Lunds universitet. I projektgruppen ingår även Boel Nilsson (kommunikatör för Ladok3-projektet), Hans Persson (Studieadministrativa system), Leopold Schmidt (Studieadministrativa system), Tarmo Haavisto (Student och utbildning) och Camilla Hedberg (systemförvaltare för Ladok) .

Ordförande i styrgruppen är Bo-Anders Jönsson (vice ordf. Utbildningsnämnden)

Sidansvarig:

Kontaktinformation

Karim Andersson
Projektledare för införandet av Ladok3 på Lunds universitet
+46 46 222 09 38
karim [dot] andersson [at] kansli [dot] lth [dot] se

Boel Nilsson
Kommunikatör för Ladok3-projektet
+46 46 222 02 75
boel [dot] nilsson [at] stu [dot] lu [dot] se

Telefon: 046-222 00 00 (växel)
Postadress: Box 117, 221 00 LUND
Organisationsnummer: 202100-3211
Fakturaadress: Box 188, 221 00 LUND

Webbplatsansvarig: medarbetarwebben [at] lu [dot] se
Om den här webbplatsen