Kontrollera webbtillgängligheten och spara som PDF

Kontrollera webbtillgänglighet

1. För att tillgänglighetsgranska ditt dokument, börja med att klicka på fliken Granska.
  2. Klicka på Kontrollera tillgänglighet.
  3. I menyn som öppnas, klicka på Kontrollera tillgänglighet. En lista över eventuella fel som behöver åtgärdas öppnas till höger om dokumentet.
  4. Klicka på den lilla pilen under rubriken Fel för att se listan över felen i dokumentet.
  5. Gå igenom listan och åtgärda problemen med hjälp av råden under rubriken Rekommenderade åtgärder.

Om du använder Lunds universitets tillgängliga Wordmall och har bibehållit en enkel, enspaltig layout, bör du inte få några varningar utöver dem för logotypen och textrutan nederst på första sidan. Du kan ta bort textrutan om informationen i den inte är nödvändig, annars bör den ligga kvar på sin plats. Du kan då ignorera varningen.

Spara till en tillgänglig PDF

Tänk på  att beroende på vilken version av Word du använder kan alternativen se olika ut.

För dig som har Adobe Acrobat Pro installerat på din dator

1. Gå till fliken Arkiv.
  2. Klicka på Spara som Adobe PDF.
  3. Kontrollera under Alternativ att val för PDF med bokmärken, dokumentegenskaper och taggar för dokumentstruktur är ikryssade.
Skärmdump som visar inställningarna under Alternativ vid export till pdf.

För dig som inte har Adobe Acrobat Pro installerat på din dator

1. Gå till fliken Arkiv.
  2. Klicka på Spara som.
  3. Under Filformat, välj PDF.

Efter export till PDF

Kontrollera alltid exporterad PDF med Tillgänglighetskontrollen i Adobe Acrobat Pro innan du publicerar den online.

Fler steg i den här guiden

Hur du formaterar innehåll i ett tillgängligt Word-dokument:

Hur du förbereder för ett tillgängligt dokument i Word:

Kontakt

Vid Lunds universitet finns en tillgänglighetsexpert som du kan kontakta genom att mejla till:
tillganglighet [at] kommunikation [dot] lu [dot] se (tillganglighet[at]kommunikation[dot]lu[dot]se)

Du kan också gå med i Teams-nätverket för webbpublicister vid Lunds universitet. I nätverket finns en kanal för webbtillgänglighet.

Gå direkt till kanalen för webbtillgänglighet