Vi stärker studenternas arbete mot sexuella trakasserier

Kvinna går på en kullerstensgata, huvudet beskuret.

I dagarna har rektor fattat beslut om att genomföra ett projekt med syfte att stärka arbetet mot sexuella trakasserier bland studenter. Projektet innebär ett stort steg framåt i dessa viktiga frågor och ska genomföras tillsammans med de tre största aktörerna inom studentlivet – Akademiska föreningen, nationerna och studentkårerna. Det är första gången som vi tar ett så tydligt gemensamt grepp.

Projektet har en hög ambitionsnivå och målet är att studentlivet, efter projektet, ska ha etablerade strukturer för att tillgodose en hög kunskapsnivå och beredskap bland de studentaktiva så att de kan hantera dessa frågor. Projektet ska också stödja framtagandet av gemensamma arbetssätt och ta fram ett mer enhetligt förebyggande arbete. Ett tredje mål är att ta fram tydliga processer för hur sexuella trakasserier och kränkningar ska utredas och hanteras, vem som ska utreda och hantera och vilka åtgärder som är rimliga att vidta.

Jag har i flera nyhetsbrev skrivit om universitetets arbete mot sexuella trakasserier. Redan 2018 initierade universitetet Tellusprojektet som syftade till att stärka det universitetsgemensamma arbetet mot bland annat sexuella trakasserier. Ett viktigt resultat från Tellus var att sexuella trakasserier bland studenter framför allt sker utanför Lunds universitet och ofta i studiesociala sammanhang. Lunds universitet har inte något formellt ansvar för vad som sker utanför studierna eller utanför universitetets lokaler. Samtidigt kan trakasserier påverka både studiemiljön, studierna och hälsan för de studenter som utsätts. Därför är detta en angelägen del av Lunds universitets arbete mot sexuella trakasserier bland studenter, som behöver göras i nära samverkan med studentlivet.

Lund har ett fantastiskt, traditionsburet, omfattande och populärt studentliv. Studentlivet gör redan idag mycket för att förebygga sexuella trakasserier och trakasserier. Min förhoppning är att projektet kommer att leda till en ökad tydlighet, synlighet och trygghet för de studenter som tar del av studentlivet i Lund.

Tillsammans är vi starkare!

/ Jimmie Kristensson, vicerektor

Denna text är en del av LU-nytt nr 5-2023

Foto på Jimmie Krsitensson.

Jimmie Kristensson, vicerektor

E-post:
jimmie [dot] kristensson [at] rektor [dot] lu [dot] se (jimmie[dot]kristensson[at]rektor[dot]lu[dot]se)

Telefon: 046- 222 19 74

Vicerektorernas sekreterare Gerd Hawaleska

E-post:
gerd [dot] hawaleska [at] rektor [dot] lu [dot] se (gerd[dot]hawaleska[at]rektor[dot]lu[dot]se)

Telefon: 046-222 38 95