Antagningsnämnden
Antagningsnämnden hanterar antagningsärenden för utbildning på grund- och avancerad nivå som inte är av fakultetsspecifik karaktär.
Antagningsnämndens uppgifter
- handlägger överklaganden från enskilda studenter i behörighetsfrågor
- beslutar i enskilda antagningsärenden då omprövning begärts
- beslutar om begäran om förturer
- beslutar om speciella urvalsgrunder till enskilda utbildningar i enlighet med universitetets antagningsordning
- beslutar om generella dispenser till vissa utbildningar med fort- och vidareutbildningskaraktär
- fastställer aktuella anmälningsanvisningar.
I dokumentet nedan kan du se delegationsordningen för olika beslutstyper.
Delegationsordning för antagningsnämnden (PDF 786 kB, ny flik)
Antagningsnämndens ledamöter
Ordförande
Per Nilsén
Vice ordförande
Lehman Jr. Benson
Sekreterare
- Helena Lindelöf Priest (sekreterare nämnden)
- Björn Bergenfeldt (sekreterare presidiet)
Ledamöter
- Ronnie Thomasson
- Mårten Wallette
- Åsa Wikström
Gruppsuppleanter
- Mattias Hjorth
Studentrepresentanter (ordinarie)
- Lehman Jr. Benson
- Rasmus Göransson
Ledamöterna utses av rektor, förutom studentrepresentanterna som utses av Lunds universitets studentkårer. Mandatperioden för studentrepresentanterna är ett år (1 oktober–30 september) och för övriga ledamöter i nämnden är den tre år.
Kontaktinformation
Antagningsavdelningen är kansli åt antagningsnämnden.
Helena Lindelöf Priest
Antagningshandläggare (nämnden)
Björn Bergenfeldt
Antagningshandläggare (presidiet)
E-post:
antagningsnamnden [at] stu [dot] lu [dot] se
Postadress:
Lunds universitet
Antagningsnämnden
Box 117
221 00 Lund
Internpost:
Hämtställe 13
Nämndens sammanträdesdatum 2022
- 26 januari
- 3 mars
- 21 april
- 2 juni
- 8 september
- 13 oktober
- 1 december
Möteshandlingar och kallelse skickas ut en vecka inför varje sammanträde. Ärenden till nämnden ska vara sekreteraren tillhanda minst 2 veckor före aktuellt sammanträde för att hinna beredas. Ärenden skickas till antagningsnamnden [at] stu [dot] lu [dot] se.