Sök medel från Kompetensfonden Trelleborg 2024

Utlysning av medel för utvecklings- och forskningsprojekt mellan Lunds universitet och Trelleborgs kommun

Trelleborgs kommun avser att årligen avsätta medel för forskning samt samverkan och innovation, kopplat till Lunds universitet. Projekten ska stimulera samverkan och innovation mellan flera parter och förväntas bidra till en stabil kompetensförsörjning på lång sikt. Via beredning i Universitets kommunplattform, där Trelleborgs kommun medverkar, och beslut i Kompetensfondens styrgrupp, fördelas pengar efter att ansökningar har lämnats in.

I denna utlysning avsätter Trelleborgs kommun 1 mnkr för 2024. Projekt/forskning med fokus på det digitala samhället kommer att prioriteras. Medlen kommer att fördelas på 1-4 projekt. Ansökningarna ska vara inlämnade senast den 15 maj 2024  klockan 16:00.

Övergripande kriterier

För att beviljas medel från kompetensfonden ska ett projekt:

• Ha en koppling till den av kommunen beslutade inriktningen för aktuell utlysning. Under denna utlysning kommer projekt med fokus på det digitala samhället att prioriteras. Med det digitala samhället avses hur digitala lösningar kan bidra till att Trelleborg uppnår hög livskvalitet och en långsiktig hållbar tillväxt. Tex genom:
    • Öppen data och digitala plattformar möjliggör samverkan. Som till exempel modeller för att bygga community och nyttja möjligheterna med delningsekonomi.
    • Digitala lösningar för att skapa ett hållbart och resurseffektivt samhälle, till exempel via nya mobilitetslösningar och nya servicefunktioner.
  • Långsiktigt skapa förutsättningar för etablering av akademisk utbildning eller utveckling av kunskapsintensiva projekt och verksamheter i Trelleborg med omnejd
  • Stärka utvecklingen i kommunen.

Projekt ska vara medfinansierade med 25 procent. Projektets finansiering kan komma från projektägaren eller annan aktör. Både offentliga och privata aktörer kan medfinansiera ett projekt. Medfinansieringen kan bestå av ekonomiska medel eller bidrag med annat än pengar, till exempel arbetstid. Det är koordinatorns ansvar att säkerställa projektparternas engagemang och medfinansiering, samt att kontinuerligt ha dialog med projektparterna under projektets löptid.

Vem kan söka?

Alla anställda vid Lunds universitet i samverkan med aktörer i Trelleborg (privata eller offentliga). Samverkan kan även ske med andra lärosäten.

Prioriteringar

Inkomna projektansökningar ska i övrigt bedömas och prioriteras utifrån hur väl de uppfyller följande villkor:

• Projekt som kan fungera som byggsten för etablering av högre utbildning i Trelleborg
  • Projekt som är i linje med Lunds universitets vision, mål och strategier samt stödjer Trelleborgs kommuns ambitioner, dess vision, mål och inriktningar
  • Projekt med tvärvetenskaplig samverkan.

Krav på medfinansiering

Föreslagna projekt ska vara medfinansierade till 25 procent. Projektets finansiering kan komma från projektägaren eller från en annan aktör. Både offentliga och/eller privata aktörer kan medfinansiera ett projekt. Medfinansieringen kan bestå av ekonomiska medel eller bidrag i annat än pengar, såsom arbetstid.

Instruktioner för ansökan

• Medel söks och beviljas för ett år.  Projekt kan maximalt få finansiering i upp till tre år.
  • I ansökan ska för varje medfinansiär specificeras om finansiären är offentlig eller privat, samt om finansieringen är i ekonomiska medel eller i form av bidrag i annat än pengar. Om bidrag i annat än pengar ingår i projektbudgeten ska underlag bifogas som visar hur medfinansieringen beräknats.
  • I ansökan ska anges hur projektet relaterar till ovanstående kriterier och prioritering
  • Projektsansökningsmallen som ska användas hittar du via länken nedan. Ansökan kan skrivas på svenska eller engelska.
  • Ansökningar inklusive budget skickas in senast den 15 maj 2024 kl 16:00.

Projektansökan mall (Word, 84 kB, ny flik)

Patrik Rydén
patrik [dot] ryden [at] fsi [dot] lu [dot] se