Lunds universitet firar 350 år. Läs mer på lu.se

Meny

Javascript verkar inte påslaget? - Vissa delar av Lunds universitets webbplats fungerar inte optimalt utan javascript, kontrollera din webbläsares inställningar.

Producera annonser 

Universitets annonsmallar i Indesign är utformade för att hjälpa dig att producera annonser som lyfter fram din verksamhets budskap, samtidigt som tillhörigheten till Lunds universitet kommuniceras på ett tydligt sätt. När du producerar din annons måste du dessutom ta hänsyn till de förutsättningar som gäller för den tidning du ska annonsera i. Här hittar du sammanfattande information om hur du går till väga, vilka element som ska finnas med, tekniska råd samt länkar till material och goda exempel på annonser.

Ska du annonsera ut en ledig anställning? För platsannonser gäller särskilda regler.

Läs mer om universitetets upphandlade byrå Nowa Kommunikation, som ska anlitas vid produktion av platsannonser

Läs mer om övriga delar av rekryteringsprocessen på HR-webben, universitetets webbaserade handbok om personalfrågor 

Byråer

Vill du få hjälp med layout och originalproduktion kan du vända dig till universitetets upphandlade reklambyråer.
Läs mer om våra upphandlade reklambyråer

Universitetets interntryckeri, Media-Tryck, har också en layoutavdelning som kan hjälpa dig med både layout och annonsoriginal till konkurrenskraftiga priser.
Gå till Media-Trycks webbplats

Planering

Innan du börjar utforma din annons bör du kontakta tidningen för att i god tid boka införande(n), stämma av format, kostnad, deadline för material och tekniska krav. Det ger dig goda förutsättningar för ett lyckat resultat. 

Produktionsfasen

I Lunds universitets Bild- och mediebank hittar du det mesta du behöver för att producera annonsoriginal: layoutmallar (gridmallar) för Indesign, logotyper, bilder och typsnitt. 

Layoutmallar

Universitetets layoutmallar innehåller typografimallar, färger och ett stödlinjeraster (grid) som hjälper dig att formge din annons. I mallarna medföljer den version av logotypen som passar bäst för respektive format. I de fall sigillet bör finnas med i den färdiga annonsen, finns det inlagt i rätt proportioner. 

Med layoutmallarna följer också några exempel på hur en färdig annons kan se ut. Under avsnittet Applikationer i den grafiska manualen hittar du tips och råd som hjälper dig att planera och utforma din annons i enlighet med vår grafiska profil.

Originalarbete

Vid annonsering i dagspress ska din annons alltid skapas i slutlig storlek, det vill säga det format du har bokat. Saknar du en mall med rätt mått? Kontakta Media-Tryck om du behöver hjälp med att ta fram annonser i andra format. Genom att variera bild- och färgval kan du hitta ett uttryck som passar din verksamhet och målgrupp – titta gärna på de exempel som medföljer när du laddar ner annonsmallarna från Bild- och mediebanken. 

Gå till Media-Trycks webbplats

Obligatoriska komponenter

I alla annonser, där Lunds universitet står som huvudavsändare, är vissa komponenter obligatoriska:

Ladda ner den grafiska manualen (PDF 23,7 MB, nytt fönster)

Originalleverans

De flesta dagstidningar i Sverige följer en standard för annonshantering som är uppsatt av branschorganisationen Tidningsutgivarna (TU).

På Tidningsutgivarnas informationssida, dagspress.se, får du all info du behöver vid annonsering. Där kan du också hämta alla inställningsfiler och instruktioner du behöver för att hantera bilder korrekt och exportera en tryckbar PDF. 

Gå direkt till dagspress.se

Färdigställ bilder

Om din annons innehåller bilder bör de färdigställas innan leverans till tryck. Det innebär, utöver normal bildhantering så som att ställa svart-/vitpunkt, nyanser, kontrast etcetera, att:

  • Bildernas storlek ska ändras (normalt minskas) så att de har rätt effektiv upplösning.
  • När bilderna har rätt storlek och upplösning bör de också skärpas.
  • Bilderna bör konverteras till CMYK (separeras) via en färgprofil (ICC/ICM) som du har fått från den tidning du ska annonsera i, eller hämtat på dagspress.se.
  • OBS! Har du fått bildmaterial i CMYK, som tidigare är använt i trycksaksproduktion, är det inte säkert att bilderna fungerar för dagspresstryck. Du bör då konvertera bilderna till RGB och, efter eventuella justeringar, konvertera dem till CMYK igen. Använd den aktuella tidningens färgprofil. Dagspresstryck är extra känsligt eftersom dagstidningarnas papper inte tål högre färgmängd än 240%. En bild separerad för tryck på bestruket papper kan ha en färgmängd på över 300%, vilket ger smetning och felaktig färgåtergivning vid tryck i dagspress.

Dokumentexport

PDF är idag det vanligaste filformatet för inlämning av annonsmaterial. För att kunna exportera en korrekt PDF behöver du få en joboption (inställningsfil) från tidningen, alternativt uppgift om lämpliga inställningar. Vill eller kan tidningen ta emot andra typer av material ska du att be om information om vilka inställningar du behöver göra. Eftersom de tekniska förutsättningarna varierar är det viktigt att du tar reda på vad som gäller för just den tidning du ska annonsera i. 

För magasin och andra tidningar som trycks på finare papper gäller ofta samma förutsättningar som vid normal trycksaksproduktion.

Läs mer om förutsättningar för trycksaksproduktion

Skicka filer

Tidningar har normalt en uppladdningssida på webben eller en ftp-server för inlämning av material.

Checklista

  • Stäm alltid av med den aktuella tidningen enligt vilken standard de vill ha annonsoriginalet och färdigställ ditt dokument därefter.
  • Be alltid din kontakt på tidningen om aktuella färgprofiler (ICC/ICM) och joboptions (för export från Indesign eller Acrobat Distiller) för att kunna exportera en korrekt PDF.
  • Kontrollera att bilder som används håller tillräcklig upplösning i slutlig storlek.
  • Var ute i god tid. Alla tidningar har fasta inlämningstider för veckans olika dagar och särskilda tider för bilagor. All info du behöver ska du kunna få från din säljkontakt.
Sidansvarig:

Kontakt

Varumärkesavdelningen, sektionen Kommunikation

grafiskprofil [at] kommunikation [dot] lu [dot] se

Clyde Lange
Kommunikatör/grafisk formgivare
(Media-Tryck)
clyde [dot] lange [at] service [dot] lu [dot] se
+46 46 222 74 70

Maria Wendel
Kommunikatör
maria [dot] wendel [at] kommunikation [dot] lu [dot] se 
+46 46 222 70 07

Anna Johnsson
Kommunikatör
anna_v [dot] johnsson [at] kommunikation [dot] lu [dot] se
+46 46 222 70 21

Nina Ransmyr
Kommunikatör
nina [dot] ransmyr [at] kommunikation [dot] lu [dot] se
+46 46 222 03 20

Petra Francke
Kommunikatör
petra [dot] francke [at] kommunikation [dot] lu [dot] se 
+46 46 222 03 16 

Nina Dahlström
Kommunikatör
nina [dot] dahlstrom [at] kommunikation [dot] lu [dot] se
+46 46 222 71 49 

Telefon: 046-222 00 00 (växel)
Postadress: Box 117, 221 00 LUND
Organisationsnummer: 202100-3211
Fakturaadress: Box 188, 221 00 LUND

Webbplatsansvarig: medarbetarwebben [at] lu [dot] se
Om den här webbplatsen