Excellent undervisning ska uppmärksammas med pedagogisk meritering

Lärare framför en klass. Foto.
Foto: Kennet Ruona

Ett nytt ramverk för att mäta meriterande kompetenser inom undervisning har tagits fram och ska nu implementeras på universitetet. Syftet är att uppmärksamma excellens inom undervisning genom att sätta en nomenklatur och en struktur för lärarnas kvalifikationer.

Ramverket är framtaget av Rachel Forsyth och Lena Christensen och utgår från Advancing teaching initative som är ett internationellt ramverk som utvecklat av femton lärosäten världen över. Några svenska lärosäten har andra men liknande system.

– Pedagogisk meritering är ett sätt att uppmärksamma och lyfta våra lärares utmärkta arbete. Jag hoppas att detta ska ge pedagogisk kompetens ett lyft, säger Rachel Forsyth.

Det nya ramverket erbjuder en struktur och etablerade begrepp som lärarförslagsnämnden och prefekter och även av lärare själva, kan ta stöd av i sina bedömningar.

Foto på Lena Christensen och Rachel Forsyth som sitter i en soffa och leende tittar in i kameran.
Projektledarna Lena Christensen och Rachel Forsyth vill skapa ett pedagogiskt ramverk för hela LU. Foto: Minna Wallén-Widung

Ramverket anger fyra nivåer: kompetent, meriterad, excellent och ledande. Det finns en matris där man kan se vad som ingår i varje nivå, sen kan man som lärare jämföra och se vilken utveckling man har gjort.

– Det är viktigt att de som undervisar mycket och vill utvecklas inom professionen får ett meriteringssystem som fungerar vid sidan av det vi har för forskare. Det är också ett sätt att visa att lärarnas undervisningsmeriter är viktiga, säger Rachel Forsyth.

Bedömningsmatrisen ska kunna användas vid utvecklingssamtal för att se vilken nivå varje lärare ligger på och hur denne kan kvalificera sig till en högre nivå. Det finns redan idag, men nu finns det en struktur för bedömning och ett fokus på just undervisningskvalifikationer.

Den lägsta nivån, kompetent, ska alla visa. Den högsta nivån, ledare, är det ytterst få som kvalificerar sig för och ska motsvara en professorsnivå. De som är på de högsta nivåerna excellent och ledare förväntas bidra och lyfta andra genom att fungera som mentorer för kollegor.

Att hamna på en högre nivå kan relateras till lönen, men det ser olika ut för olika fakulteter. Ramverket ska främst vara är ett stöd för den enskilde läraren att kunna få struktur och begrepp att använda för att beskriva sin kompetens i sin portfolio som ett värdefullt bidrag i ens cv.

– Viktigt att komma ihåg att det inte handlar om att lärare ska göra nya saker, utan det handlar mer om att vi vill uppmärksamma det bra jobb som de redan gör och uppmuntra dem att visa upp och förbättra sitt redan utmärkta arbete, säger Rachel Forsyth.

Det nya ramverket följer det redan befintliga systemet Excellent Teaching Practitioner ETP och alla enheter som arbetar med pedagogiskt stöd är väl insatta i det nya ramverkets innehåll och begrepp.

– Jag är glad att vi har tagit fram ett sätt att uppmärksamma allt det fantastiska arbete som lärare gör vid Lunds universitet.

Ett tips är att synas som lärare och att utnyttja olika utbyten och undervisa på andra lärosäten, till exempel genom EUGLOH och Erasmus+.

Det finns också ett stort stöd att hämta från universitetets olika pedagogiska stödfunktioner, bland annat den universitetsgemensamma avdelningen för högskolepedagogisk utveckling, AHU, och även de stödfunktioner som finns på fakultetsnivå.

Rapporten innehåller flera guider för prefekter och fakultetsledningar. Längre fram kommer det också att komma stöd och guider för alla som arbetar med undervisning på webben.

Läs rapporten: Slutrapport, Pedagogisk kompetensutveckling och meritering, in English (pdf, 2.42 MB).