Lunds universitet och Lund Citysamverkan skyltar med kunskap och innovation i Lunds stadskärna

Skyltfönster med postrar i.
På hörnet Skomakargatan - Vårfrugatan sitter utställningen som är den första i nytt samarbete mellan Lunds universitet och Lund Citysamverkan för att synliggöra kunskap i Lund stadskärna. Foto: Petra Francke.

Universitet har i samarbete med Lund Citysamverkan startat ett samarbete för att synliggöra kunskap, forskning och innovation – i lediga skyltfönster i stadskärnan.

Den första utställningen öppnade den 25 april och lyfter Nobelpriset i fysik, som Lundaforskaren Anne L’Huillier mottog i fjol tillsammans med Pierre Agostini och Ferenc Krausz. Utställningen ”Fem av fysikens främsta” är framtagen av LTH för Lundafastigheters lokal i hörnet Skomakargatan – Vårfrugatan.

I Lunds centrum finns det kontinuerligt några lediga lokaler, där en verksamhet har lämnat och nästa ännu inte har hunnit flytta in. I dessa perioder finns ett gyllene tillfälle att erbjuda temporära utställningar i lediga skyltfönster. För förbipasserande Lundabor och besökare betyder det ett nytt kunskapshöjande och attraktivt inslag i stadsbilden. Förhoppningen är att detta blir starten på ett mer långsiktigt samarbete kring utställningar om forskning och innovation i Lund City.

– Lund är viktigt för universitetet, och det som händer på universitetet är viktigt för Lund. Det känns därför roligt att hitta nya sätt att berätta om vad som händer på Lunds universitet, för alla som rör sig i staden, säger Johanna Sandahl, kommunikationsdirektör på Lunds universitet.

Samarbetet är en del av en långsiktig strategi att bredda och stärka stadskärnans attraktionskraft för både lundabor och besökare, och att stärka Lunds unika karaktär.

– Kunskap är en viktig del av Lunds DNA och vi ser det som värdefullt att universitetet får ökad synlighet i City, säger Gunilla Kronvall, verksamhetsledare på Lund Citysamverkan.

LTH:s rektor Annika Olsson poängterar att utställningens fokus på den handfull kvinnor som hittills fått Nobelpriset i fysik är motiverat i ljuset av att kvinnor länge var utestängda från akademin och att kvinnor fortfarande är underrepresenterade inom det som kallas STEM, efter engelskans Science, Technology, Engeneering och Mathematics.

– Inom universitetsvärlden vill vi förstås skapa en kreativ miljö där alla studenter och forskare kan briljera när de utforskar med nyfikenhet som drivkraft. Som Anne L’Huillier, professor i atomfysik, har konstaterat är något dessbättre på gång inom fysiken. Och numera går det inte ett halvsekel mellan varje tillfälle då Nobelpriset i fysik går till en kvinna, säger Annika Olsson.

Utställningen är tänkt att sitta uppe till minst siste juni, eventuellt över hela sommaren. Lund Citysamverkan står på avtalet med Lundafastigheter som äger lokalen och som på sikt kommer hyra ut den till ny näringsidkare.