Första disputationen från Forskarskolan Agenda 2030 spikad

SooHyun framför ett korsvirkeshus.

Nu är den första doktoranden på Forskarskolan Agenda 2030:s färdigdisputerad. Det är Soo-hyun Lee från Juridiska fakulteten som har fått kombinera sitt engagemang för juridik med intresset för hållbarhet i sin doktorsavhandling.

Doktoranderna kommer från samtliga fakulteter och det var just forskarskolan som fick Soo-hyun Lee att flytta från sydkoreanska Seoul till Skåne.

Forskarskolan Agenda 2030 initierades 2018 på universitetet som en satsning på tvärvetenskaplig forskning för att möta dagens samhälleliga utmaningar, med fokus på FN:s globala mål för hållbar utveckling. Forskarskolan anordnar utöver interdisciplinära kurser exempelvis doktorandkonferenser, workshoppar och studiebesök såsom till UN City i Köpenhamn.

I förra veckan blev Soo-hyun Lee den första från forskarskolan att disputera med doktorsavhandlingen ”Right to Regulate for Sustainable Development in International Investment Law: The Challenge of Incomplete Assessments, Promise of Sustainable Investment, and need for Reserved Optimism”.

– Jag har alltid sett Agenda 2030 som en viktig tillgång. Att doktorera är ett tämligen ensamt arbete och det blev extra tydligt under pandemin. De nära relationer jag har byggt upp genom forskarskolan har betytt otroligt mycket, säger Soo-hyun Lee.

Intresset för lag och rättvisa har Soo-hyun Lee med sig från barndomen. Hans mamma, en leksaksuppfinnare i Sydkorea, fick en idé stulen av en amerikansk leksakstillverkare och Soo-hyun Lee följde kampen för upprättelse på nära håll.

Läs hela intervjun med Soo-hyun Lee på Lunds universitets webbplats – lu.se