Första mötet om LU:s profilområden gav många frågor*

Photo from the meeting the 12 November with Per Mickwitz and Erik Renström.

Universitetsledningens hållning när det gäller regeringens förslag till modell med profilområden är att det finns fördelar och nackdelar. Men det är viktigt att vi är förberedda och använder detta tillfälle till att stärka universitetets forskning.

Fördelarna är att profilering kan öka kvaliteten och genomslaget på forskningen till viss del och att det kan innebära att starka forskningsområden får det lättare att rekrytera ledande forskare. Det kan också skapa synergier och främja nya idéer samt tydliggöra var vi har stark forskning. Nackdelen är att kontrollen över forskningsresursernas fördelning flyttas mer från universitetet till regeringen.

Men Lunds universitet brukar ligga bra till när det gäller att söka forskningsanslag. Vi har goda erfarenheter när det gäller att skapa starka forskningsmiljöer och att få ta del av forskningsresurser i hård konkurrens.

Jag hoppas att många ska ta tillfället i akt att hitta nya samarbeten och relevanta forskningsinitiativ. Vi behöver både god individuell kvalitet på varje enskilt profilområde, kombinerat med det kollektiva helhetstänkandet. Som stöd kommer vi att starta tematiska diskussionsforum för lovande teman.

Den 12 november hölls det första informationsmötet om profilområdena. Deltagandet var stort och många frågor kom in, vilket bådar gott. Mötet var tänkt som en första introduktion till vårt arbete att identifiera universitetets profilområden.

Under mötet kom flera frågor som handlade om sådant som vi inte vet än och som det är svårt att uttala sig om i dagsläget. Detta är en process som kommer att formas efterhand och jag hoppas att vi kommer att ha ett brett deltagande från verksamheten.

Jag har beslutat om en hanteringsordning som ska ge riktlinjer för planeringen. Den och en inspelning av mötet samt annan relevant information kan ni hitta på den nya bloggen om profilområden.

Det kommer också att erbjudas fler tillfällen att ställa frågor, närmast den 3 december kommer vi att följa upp och diskutera intresseanmälningarna.

/Per Mickwitz

Se mer

Vad är skillnaden på strategiska forskningsområden och profilområden? Per Mickwitz och Erik Renström förklarar på bloggen: The relationship between the Strategic Research Areas and the profile areas (lu.se)

Denna text är publicerad i LU-nytt nr 7