Inriktningsbeslut för att Skånes universitetssjukhus placeras på Smörlyckan

Foto av helikopterplattan och skylt på Skånes universitetsjukhus
Foto av Blocket, Skånes universitetssjukhus nuvarande placering. Foto: Johanna Erlandson.

Förslaget till inriktningsbeslut, det vill säga det avgörande beskedet, om det nya universitetssjukhusets placering meddelades den 21 november vid en pressträff i Belfragesalen på Medicinska fakulteten.

Enligt förslaget till inriktningsbeslut om lokaliseringsalternativ för framtida placering för Skånes universitetssjukhus i Lund ska sjukhuset byggas på och vid Smörlyckans idrottsområde, inklusive Victoriastadion. Beslutet fattades av en helt enig beredning.

– För vår del är detta en glädjens dag! Det blir ett väldigt fint universitetssjukhus, ett av Europas, ja, världens främsta. Sjukhus är alltid komplicerade, men ett universitessjukhus än mer så. Jag är glad att Medicinska fakulteten kommer att ligga rimligt nära och att placeringen öppnar för nya möjligheter för samarbeten med andra forskare vid universitetet, LTH och Medicon Village, med en möjlighet att bygga ett nytt innovationsdistrikt för Life Science, sa Lunds universitets rektor Erik Renström bland annat.

Läs hela webbnyheten på Medicinska fakultetens interna webbplats: Smörlyckan – här vill man bygga nya sjukhuset | Intramed (lu.se)

Läs Erik Renströms blogg om beslutet: Pusslet är lagt – nya universitetssjukhuset SUS i Lund placeras på Smörlyckan – Erik Renström

Region Skånes pressmeddelande: Smörlyckan föreslås bli platsen för nya sjukhusområdet i Lund | Region Skåne (mynewsdesk.com)