Kultur är som vatten – det kommer alltid att finnas

en gruppbild av människor framför några bokhyllor.
Från vänster: Jason Diakité, Biljana Topalova-Casadiego, Patrick Amsellem, Nina Andersson, Helene Larsson Pousette, Jenny Lindén Urnes, Marcus McKinley, Anna Lyrevik, och David Polfeldt.

Universitetets externa kulturråd träffades i förra veckan och flera intressanta diskussioner kring framtiden initierades. Kulturrådet är en viktig del i arbetet med universitetets kulturstrategi för att stärka samverkan mellan konst, kultur, utbildning och forskning.

Från och med våren 2024 har kulturrådet förstärkts med nya ledamöter: Nina Andersson (VD för Folkets Hus och Parker), Jason Diakité (författare, musiker och hedersdoktor vid Lunds universitet), Helene Larsson Pousette (avgående kulturråd vid svenska ambassaden i Washington), och Anna Lyrevik (förvaltningschef för Region Skånes kulturförvaltning).

Kulturrådet fick, bland annat, ta del av två presentationer: Konst som forskningsmetod och Haikuskrivande som tankeverktyg från höstens kulturmöte dit universitetets medarbetare bjudits in för att inspireras av hur lärare och forskare vid LU integrerar konst och kultur i sina verksamheter.

Ledamöterna fick även möjlighet att komma med inspel till nästa kulturmöte som planeras till höstterminen. Det diskuterades hur vi argumenterar för integration av konst och kultur i ekonomiskt och politiskt tuffa tider – ledamöterna delade med sig av sina egna spaningar och tankar och var eniga i att en stor del av lösningen ligger i hur vi samverkar, både nationellt och internationellt.

Hur skapar vi narrativ och exempel som är viktiga för alla nivåer? Hur skapar vi framtida mötesplatser och arenor för att synliggöra kulturen? Universitetens verksamheter stärks när det finns en koppling till konst och kultur – vi blir mer kraftfulla tillsammans.

Även om alla ser utmaningar framöver inom sina diversifierade områden enades deltagarna kring att kultur är som vatten – det kommer alltid att finnas. Kulturrådets möte avslutades med några haikudikter som sammanfattade dagens diskussioner.

Kulturrådets externa ledamöter 2024–2026 är:

• Patrick Amsellem, överintendent, Nationalmuseum
  • Nina Andersson, VD, Folkets Hus och Parker
  • Jason Diakité, författare, musiker och hedersdoktor vid Lunds universitet
  • Karin Karlsson, programchef, Malmö Live och projektledare, Eurovision Song Contest 2024
  • Helene Larsson Pousette, avgående kulturråd vid svenska ambassaden i Washington
  • Jenny Lindén Urnes, styrelseordförande, Lindéngruppen
  • Anna Lyrevik, förvaltningschef, Region Skånes kulturförvaltning
  • Marcus McKinley, global co-creation manager, IKEA
  • David Polfeldt, konsult, författare och tidigare VD, Massive Entertainment
  • Biljana Topalova-Casadiego, museichef, Malmö museer

Kulturrådets uppdrag är att:

• vara rådgivande i rektors strategiska arbete för universitetets kultursamverkan
  • bidra till att synliggöra universitetets roll i, och för, kulturen
  • vara inspirationspart
  • i viss utsträckning delta i öppna kulturarrangemang vid universitetet.

Kulturrådet inrättades 2015 och leds av Ann Kristin Wallengren, vicerektor för kultur och pedagogisk utveckling. Det består av, förutom externa ledamöter, den eller de vicerektorer som rektor utser samt någon ur ledningen för Humanistiska och teologiska fakulteterna och Konstnärliga fakulteten och en studentrepresentant. Mandatperioden är tre år för alla ledamöter utom för studentrepresentanten som sitter på ett år.