Digitala möten

Här kan du läsa mer om digitala möten och om de verktyg som Lunds universitet tillhandahåller för att underlätta digitala möten.

Stöd för lärare vid distansarbete

Information och stöd, för dig som är lärare, gällande distansarbete och regeländringar i samband med coronautbrottet:

Läs mer på sidan Stöd för lärare vid distansarbete

Digitalt möte vid datorn

Digitala möten är en av förutsättningarna för att minska Lunds universitets klimatpåverkan. Lärosätet erbjuder kostnadsfritt verktygen Zoom och Teams.
Här kan du läsa mer om verktygen hos LU Support (nytt fönster).

Mer detaljer och jämförelse mellan Zoom, Skype for Business och Teams finner du på sidan Jämförelseöversikt digitala mötesverktyg (nytt fönster)

Teams

Teams kommer att ersätta Skype for Business. Lunds universitet erbjuder alla medarbetare och studenter tillgång till Office365, där Teams ingår. För medarbetare kan Teams också finnas tillgänglig via Software Center. Teams är ett samarbetsverktyg med dokumenthantering och har samma kommunikationsfunktioner som Skype for Business. Behöver du hjälp att komma igång så kontakta supporten.

Här hittar du Office365 och Teams appen för nedladdning (Logga in med ditt Lucat-ID med suffixet "@lu.se")

LU Supports information om Teams. Mängder av guider, utbildningsvideo, FAQ, mm. (nytt fönster)

Mer information om Office 365 på LU Support. (nytt fönster)

Zoom

Lunds universitet erbjuder medarbetare och studenter att använda Zoom, ett nytt verktyg som tillhandahålls via SUNET. Zoom används av många andra lärosäten i Sverige och har visat sig vara stabilt och enkelt att använda.

Som universitetsanställd kan du ha möten med upp till 100 deltagare under obegränsad tid.

Till ett Zoom-möte går det att ansluta via datorns webbläsare, med en surfplatta eller smarttelefon. Första gången du ansluter blir du ombedd att ladda ner en klient till datorn – om du inte har administratörsrättigheter behöver du be IT-avdelningen om hjälp.

Zoom har funktioner som uppskattas inte minst av lärare, till exempel möjlighet att dela upp deltagarna i mindre grupper.

Läs mer om LU Zoom på Canvas sidor (nytt fönster)

Angående Zoom vid LU och säkerhet

Lunds universitet använder, liksom övriga nordiska lärosäten, tjänsten Zoom levererad av Sunet/NORDUnet, med servrar i Danmark. NORDUnets Zoomtjänst följer GDPR och europeisk datalagstiftning. LU-Zoom skiljer sig från den gratisversion av Zoom som finns. Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) har varnat för säkerhetsrisker med Zoom, observera att det inte gäller LU-Zoom via NORDUnet. 

Tänk på att:

Läs mer om LU Zoom och säkerheten på Canvas sidor (nytt fönster)
 

Skype for Business

Teams kommer att ersätta Skype for Business på Lunds universitet.

Privat-Skype

Många tycker att det enklaste är att ladda ner privat-Skype från Internet. Lunds universitet avråder från användning av privat-Skype då applikationen inte lever upp universitetets krav på informationssäkerhet samt att supporten inte kan hjälpa till att återta innehåll eller återskapa inloggning.

 

Videokonferensrum vid Lunds universitet

LU Konferens har möjlighet att hjälpa till med digitala tjänster i samband med konferenser och möten. 
Dels finns möjlighet till videokonferens i Gamla Biskopshuset men man kan även erbjuda digitala tjänster till konferenser
Förfrågningar kan skickas till bokning [at] service [dot] lu [dot] se 

Det finns möjligheter att boka fler videokonferensanläggningar vid LU. Dessa kräver oftast att motparten också har en videokonferensanläggning hos sig. Vissa av dessa lokaler kan bokas via TimeEdit. (Filtrera på Fast Utrustning, Videokonferensutrustning.) 

Länk till TimeEdit (nytt fönster)

Telefonmöten

Telefonens högtalarfunktion rekommenderas inte då ljudet inte håller särskilt hög kvalitet. Använd istället headset eller ljudpuck.

Läs mer om telefonmöten här

Att tänka på före och under mötet

Ljud

Utan bra ljud blir inte mötet bra. Det bästa ljudet får du om du använder ett headset då det ger klarare ljud och minimerar rundgång. Om du behöver ett headset, kontakta IT-avdelningen. Har du inte tillgång till ett headset bör du sitta i en lugn miljö och ha datormikrofonen så nära dig som möjligt.

Bild

Placera kameran i ögonhöjd. Använder du en laptop kan du lägga några rejäla böcker under den. Ha gärna en lugn bakgrund bakom dig som inte stjäl fokus från mötet.

Uppkoppling

Digitala möten med video kräver mycket bandbredd och du bör därför vara ansluten till Internet via nätverkskabel. Om du har mötet via wifi finns risken att samtalet bryts, bilden försvinner och ljudet hackar. Stäng av din kamera om du sitter på dålig uppkoppling så fungerar det bättre.

Mer inspiration för ett bra möte kan du hitta här (extern länk)

 

På Kompetensportalen finns en utbildning för Effektiva möten, som är öppen för alla (nytt fönster)