Lunchdax med Robert Howe

Robert Howe framföpr sin matlåda

Vad blir det till lunch? Vi är drygt 800 medarbetare inom förvaltningen. Men vad äter vi för mat? Var tillbringar vi lunchen? Och vad snackar vi om? Lunchdax tar pulsen på våra kollegors lunch.
Idag träffar vi Robert Howe, arbetsmiljöingenjör på Företagshälsovården.

Robert Howes matlåda består av mapo-tofu, den koppärriga gummans gryta som består av bland annat tofu och fläskfärs. En kinesisk maträtt som Robert gärna gör, den är enkel och god, enligt honom. Robert gillar att laga mat och har nästan alltid matlåda med sig. Inte sällan blir det någon rätt från Asien, en världsdel som han gärna reser till och vars mat inspirerar honom.

Att resa är ett av Roberts stora intressen. Singapore, Kambodja, Malaysia, Thailand, Laos, Kina och Vietnam är några av de 50 länder han besökt. I Kambodja tog han chansen att gå en matlagningskurs. Ingredienserna till sin mat handlar han gärna på Möllevångstorget. Eller så odlar han själv. Sen några månader har han en kolonilott i hemstaden Malmö, där han odlar morötter, pak choy, squash, purjolök, bönor mm. Odlingslotten har tagit mer tid han räknat med.

– Men det är ett suveränt sätt att koppla av på. Jag nollar huvudet, säger Robert Howe.

Han rekommenderar andra att ta sig an det meditativa trädgårdsarbetet.  Som arbetsmiljöingenjör tillhör han sen ett halvår Företagshälsovården och sitter på Gerdagatan. Tidigare satt han på byrålogen och tillhörde LU byggnad.

Han äter ofta i lunchrummet med de andra kollegorna. Som mest kan de bli en tolv personer, men det är sällan. Det är ett trevligt och sammansvetsat gäng och diskussionerna brukar handla om universitet, organisatoriska frågor och mat. Här är det främst hälsosam mat som står högst kurs. För de som vill dela med sig av recept så finns det en gemensam receptpärm centralt placerad på bordet.

När Robert inte lunchar så är han mycket ute i verksamheten och erbjuder rådgivning, informerar och stöttar verksamheten i arbetsmiljöfrågor. En viktig fråga för honom är att få folk att fylla i tillbudsrapporter så att han och kollegorna på FHV får en bra bild av verkligheten och vad de behöver prioritera i det förebyggande arbetet. En förmån med arbetet är att vara ute och få inblick i de vitt spridda delarna av universitetet.

– Jag får ser många spännande miljöer, säger Robert Howe.

Om du också vill testa Mapo-tofu så finns receptet här.